Vi vill inte leka med dig! : en studie om könsskillnader och gruppdynamik vid kränkning och mobbning på ett daghem
Nordmyr, Karin (2012)
Nordmyr, Karin
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104254
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet är att med observationer studera och beskriva förekomsten av mobbning och kränkningar bland barn på ett daghem. Uppsatsen syftar vidare till att undersöka interaktionen bland flickor respektive pojkar, samt mellan de två könen. Genom detta är avsikten att studera om det finns skillnader i flickors och pojkars sätt att trakassera och kränka varandra. Ytterligare har väldigt få studier gjorts om mobbning på daghem och syftet med studien är därför också att belysa detta område mera för att skapa medvetenhet bland daghemspersonal och andra relevanta aktörer. Inhämtande av information har gjorts med hjälp av observationer på ett daghem i Österbotten. I gruppen fanns ungefär 20 barn i åldern 5-6 år och observationen har pågått under sex timmar fördelat på tre dagar. Ytterligare data som använts är tidigare forskning, litteratur, avhandlingar, lagtexter och internetkällor.
Resultatet visar på att det förekommer en hel del olika typer av kränkningar som skulle kunna vara mobbning. Bland pojkar var fysisk mobbning vanligast medan flickorna använde sig av främst tyst och verbal mobbning. Dynamiken i gruppen hade en mycket stor betydelse och en stark ledare utmärktes som påverkade stora delar av gruppens agerande. The aim of the bachelor’s thesis is to study and describe the existence of insults and bullying among children at a day care center. The thesis is further aiming to investigate the interaction among girls in comparison to boys and interaction between both genders to see if there are differences in the way girls and boys bully each other. Only a few studies have been done on bullying at day care centers and the goal with this thesis is also to further illuminate this subject and create awareness among personnel working with small children and other relevant actors. The collection of data was done through observations at a day care center in Ostrobothnia in Finland. The group of children consisted of approximately 20 children, aged 5 -6. The observations have been carried out at three sessions of six hour each. Additionally, earlier research and literature, laws and internet sources in the field have been used.
The study shows that there are a variety of insults that could be counted as bullying. Physical bullying was most common among the boys while the girls used mainly verbal and silent kinds of bullying. Group dynamics had a great impact and a strong leader who affected the behaviour of a large portion of the group could be distinguished.
Resultatet visar på att det förekommer en hel del olika typer av kränkningar som skulle kunna vara mobbning. Bland pojkar var fysisk mobbning vanligast medan flickorna använde sig av främst tyst och verbal mobbning. Dynamiken i gruppen hade en mycket stor betydelse och en stark ledare utmärktes som påverkade stora delar av gruppens agerande.
The study shows that there are a variety of insults that could be counted as bullying. Physical bullying was most common among the boys while the girls used mainly verbal and silent kinds of bullying. Group dynamics had a great impact and a strong leader who affected the behaviour of a large portion of the group could be distinguished.