Koulutusneuvontaa aikuisille : kanavia tiedonhakuun
Paasonen, Eija (2009)
Paasonen, Eija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047056
Tiivistelmä
Koulutuslinja on työ- ja elinkeinohallinnon yksi palvelumuoto koulutusneuvontaa hakevalle asiakkaalle. Työskentelen Koulutuslinjalla ja tämä tutkimus on tehty oman työn ja Koulutuslinjan asiakaspalvelun kehittämisen näkökulmasta. Tutkimus on myös osa valtakunnallista kehittämistyötä, jonka tavoitteena on saada laadukas sähköinen neuvonta- ja uraohjausalusta asiakaskäyttöön sekä työvälineeksi ammatikseen koulutusneuvontaa ja ohjaustyötä tekeville työntekijöille. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee neuvontaa ja ohjausta, jonka tarkoituksena on tukea aikuisen henkilön opiskelumahdollisuuksien suunnittelemista ja rahoitusvaihtoehtoja sekä elinikäistä oppimista. Tämä tutkimus antaa tietoa valtakunnallisen Koulutuslinjan palvelun kehittämiseen asiakaslähtöisesti sekä siitä, miten julkisen työvoimapalvelulain kautta henkilön työelämään sijoittumista voidaan edistää koulutus- ja ammattitietopalvelun sekä ammatinvalinnan ja urasuunnittelun palveluilla. Tähän opinnäytetyöhön sisältyy teoriaosuuden lisäksi asiakaspa-lautekyselyn analyysi.
Koulutuslinjan asiakaspalautekysely tehtiin puhelinhaastatteluna marraskuussa 2008. Ensin laadittiin kyselylomake, joka sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Kysymykset laativat yhteistyönä Koulutuslinjan koordinaattori ja NUOVE-projektin projektisuunnittelija. Koulutuslinjan koulutusneuvojat keräsivät asiakaspalautekyselyyn osallistuvien asiakkaiden suostumukset sekä puhelinnumerot. Puhelinnumeronsa antaneista 187 asiakkaasta kyselyyn vastasi 142 henkilöä, joten suostumuksensa antaneista asiakkaista kyselyyn vastasi 76 prosenttia. Puhelinhaastattelun teki ulkopuolinen yritys, joka valittiin kilpailutuksen kautta. Haastattelijan käyttämä kyselytutkimuslomake oli tallennettu Digium Enterprise-ohjelmaan, johon oli myös tallennettu suostumuksensa antaneiden henkilöiden puhelinnumerot. Haastattelija käytti ohjelmaan tehtyjä kysymyksiä ja kirjasi haastateltavan antamat vastaukset Digium Enterprise-ohjelmaan. Vastaukset tallentuivat ohjelman kautta. Haastattelulomakkeen suunnittelijat tekivät kysymysten analysoinnin yhteistyössä. Tutkimus on laadullinen, mutta siinä on myös määrällisiä piirteitä.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan Koulutuslinjan tyypillinen asiakas on pääkaupunkiseudulla asuva 25–35-vuotias nainen ja hänellä on tutkinto alalle, jolla työskentelee. Hän pohtii koulutukseen hakeutumista, mutta ei löydä tietoa koulutuksenaikaisiin taloudellisiin tukiin netistä, sen sijaan löytää tiedon Koulutuslinjasta ja soittaa yleensä kerran palveluun. Saatuaan vastauksen asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun ja jatkaa koulutusasioiden pohtimista. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että vastausprosentti ja vastaajien määrä oli riittävä antaakseen tietoa tutkimusongelmista, joihin haettiin vastausta. Myös, että haastateltavat, jotka olivat ottaneet yhteyttä Koulutuslinjalle puhelimitse, kokivat asioinnin puhelimitse mieluisampana kuin sähköpostitse. Aihe jatkotutkimukseksi olisi vastaavan kyselyn toteuttaminen, esimerkiksi puolen vuoden ja vuoden kuluttua. Näin voisi seurata asiakkaan prosessin kehittymistä ja saada tietoa Koulutuslinjalla annetun koulutusneuvonnan vaikuttavuudesta.
Koulutuslinjan asiakaspalautekysely tehtiin puhelinhaastatteluna marraskuussa 2008. Ensin laadittiin kyselylomake, joka sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Kysymykset laativat yhteistyönä Koulutuslinjan koordinaattori ja NUOVE-projektin projektisuunnittelija. Koulutuslinjan koulutusneuvojat keräsivät asiakaspalautekyselyyn osallistuvien asiakkaiden suostumukset sekä puhelinnumerot. Puhelinnumeronsa antaneista 187 asiakkaasta kyselyyn vastasi 142 henkilöä, joten suostumuksensa antaneista asiakkaista kyselyyn vastasi 76 prosenttia. Puhelinhaastattelun teki ulkopuolinen yritys, joka valittiin kilpailutuksen kautta. Haastattelijan käyttämä kyselytutkimuslomake oli tallennettu Digium Enterprise-ohjelmaan, johon oli myös tallennettu suostumuksensa antaneiden henkilöiden puhelinnumerot. Haastattelija käytti ohjelmaan tehtyjä kysymyksiä ja kirjasi haastateltavan antamat vastaukset Digium Enterprise-ohjelmaan. Vastaukset tallentuivat ohjelman kautta. Haastattelulomakkeen suunnittelijat tekivät kysymysten analysoinnin yhteistyössä. Tutkimus on laadullinen, mutta siinä on myös määrällisiä piirteitä.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan Koulutuslinjan tyypillinen asiakas on pääkaupunkiseudulla asuva 25–35-vuotias nainen ja hänellä on tutkinto alalle, jolla työskentelee. Hän pohtii koulutukseen hakeutumista, mutta ei löydä tietoa koulutuksenaikaisiin taloudellisiin tukiin netistä, sen sijaan löytää tiedon Koulutuslinjasta ja soittaa yleensä kerran palveluun. Saatuaan vastauksen asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun ja jatkaa koulutusasioiden pohtimista. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että vastausprosentti ja vastaajien määrä oli riittävä antaakseen tietoa tutkimusongelmista, joihin haettiin vastausta. Myös, että haastateltavat, jotka olivat ottaneet yhteyttä Koulutuslinjalle puhelimitse, kokivat asioinnin puhelimitse mieluisampana kuin sähköpostitse. Aihe jatkotutkimukseksi olisi vastaavan kyselyn toteuttaminen, esimerkiksi puolen vuoden ja vuoden kuluttua. Näin voisi seurata asiakkaan prosessin kehittymistä ja saada tietoa Koulutuslinjalla annetun koulutusneuvonnan vaikuttavuudesta.