Yrityskuva rekrytointiprosessissa : Case Ambientia Oy
Iltanen, Janna (2013)
Iltanen, Janna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114291
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla on toimeksiantajan tarve kehittää rekrytointiprosessia tehokkaammaksi ja saada parhaimmat työntekijät hakeutumaan yritykseen töihin. IT-alan kilpailu on kovaa, ja tärkein kilpailukeino työvoimamarkkinoilla on yritysmielikuva.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää työnhakijoiden yrityskuva toimeksiantajasta. Lisäksi selvitetään, onko rekrytointiprosessi muuttanut mielikuvaa. Tavoitteena on löytää Ambientian yrityskuvan vahvuudet ja kehittämiskohteet työnhakijan näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavien valintaperusteena oli, että heillä olisi objektiivinen muistikuva siitä millainen yrityskuva oli ennen yrityksessä työskentelyn aloittamista. Siksi kaikki haastateltavat olivat olleet haastatteluiden aikana alle vuoden töissä Ambientialla.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu yrityskuvan ja rekrytointiprosessin ympärille. Työssä käydään läpi myös Ambientian omia rekrytointikäytäntöjä ja yrityskuvatavoitteita.
Haastatteluista kävi ilmi, että Ambientian yrityskuva on positiivinen. Internet-sivuilla on vaikeaa teknistä tietoutta lukuun ottamatta hyvä tunnelma. Tunnettuutta yritys kaipaa alan työntekijöiden keskuudessa lisää. Rekrytointiprosessi on pienessä yrityksessä tehokas, mutta rento mielikuva yrityksestä kuitenkin vahvistui tai muuttui entistä positiivisemmaksi prosessin aikana. Yhden haastateltavan mielikuva oli kuitenkin muuttunut osin negatiivisemmaksi.
Rekrytointiprosessin yhtenäistämiseksi Ambientian tulisi luoda ohjeistus siitä, miten rekrytointiprosessi käytännössä suoritetaan, aikatauluineen ja viestintäohjeistuksineen. Kiitosta saanut Ura-osio on pidettävä ajankohtaisena ja dynaamisena: sellaisena kuin yritys haluaa itsensä nähtävän.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää työnhakijoiden yrityskuva toimeksiantajasta. Lisäksi selvitetään, onko rekrytointiprosessi muuttanut mielikuvaa. Tavoitteena on löytää Ambientian yrityskuvan vahvuudet ja kehittämiskohteet työnhakijan näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavien valintaperusteena oli, että heillä olisi objektiivinen muistikuva siitä millainen yrityskuva oli ennen yrityksessä työskentelyn aloittamista. Siksi kaikki haastateltavat olivat olleet haastatteluiden aikana alle vuoden töissä Ambientialla.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu yrityskuvan ja rekrytointiprosessin ympärille. Työssä käydään läpi myös Ambientian omia rekrytointikäytäntöjä ja yrityskuvatavoitteita.
Haastatteluista kävi ilmi, että Ambientian yrityskuva on positiivinen. Internet-sivuilla on vaikeaa teknistä tietoutta lukuun ottamatta hyvä tunnelma. Tunnettuutta yritys kaipaa alan työntekijöiden keskuudessa lisää. Rekrytointiprosessi on pienessä yrityksessä tehokas, mutta rento mielikuva yrityksestä kuitenkin vahvistui tai muuttui entistä positiivisemmaksi prosessin aikana. Yhden haastateltavan mielikuva oli kuitenkin muuttunut osin negatiivisemmaksi.
Rekrytointiprosessin yhtenäistämiseksi Ambientian tulisi luoda ohjeistus siitä, miten rekrytointiprosessi käytännössä suoritetaan, aikatauluineen ja viestintäohjeistuksineen. Kiitosta saanut Ura-osio on pidettävä ajankohtaisena ja dynaamisena: sellaisena kuin yritys haluaa itsensä nähtävän.