Sairaanhoitajan perehdytysprosessin kehittäminen tehohoitotyöhön : Perehdytyksen käyttäjälähtöinen kehittäminen
Brusin, Heidi (2021)
Brusin, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122690536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122690536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata teho-osaston sairaanhoitajien näkemyksiä nykyisestä perehdytyksestä tehohoitotyöhön. Tavoitteena oli kehittää kohdeyksikön perehdytysprosessia sairaanhoitajien näkökulmasta. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella laadittiin kehittämisehdotukset suunnitelmallisen perehdytysprosessin rakentamiseksi kohdeyksikön sairaanhoitajan perehdytyksen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämiskysymysten avulla selvitettiin kohdeyksikön sairaanhoitajien kokemuksia nykyisestä perehdytyksestä, näkemyksiä perehdytyksen kehittämistarpeista ja ajatuksia verkko-oppimisympäristön hyödyntämisestä perehdytyksen tukena. Kehittämistyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruuta. Aineisto kerättiin verkkokyselynä, joka lähetettiin kaikille kohdeyksikön sairaanhoitajille (n=138) sähköpostitse. Vastausprosentti oli 15 % (n=21).
Tulosten mukaan perehdytys koettiin osaamisen turvaamisen näkökulmasta välttämättömänä ja perehdytysosaamista arvostettiin. Kohdeyksikön sairaanhoitajat kokivat perehdytyksen hyvinä asioina vastaanoton ensimmäisinä työpäivinä ja hyödyllisten perehdytysmenetelmien käytön. Nimetty perehdyttäjä ja perehdyttäjän tuki koettiin tärkeiksi. Perehdytyksen toivottiin olevan suunnitelmallista ja tavoitteellista, mutta ainakin osittain suunnitelmallisuudessa ja tavoitteellisuudessa koettiin puutteita. Kehitettäviä asioita olivat perehdytyksen edistymisen seuranta sekä riittävä resursointi ja aika suhteessa omaksuttavan tietotaidon suureen määrään. Verkko-oppimiseen perehdytyksen tukena suhtauduttiin positiivisesti, kunhan lisäksi saa henkilökohtaista ohjausta. Vastaajien mielestä verkko-oppimisympäristössä on mahdollista opiskella lähes kaikkia perehdytykseen liittyviä aihealueita.
Kehittämisehdotukset ja suunnitelmallisen perehdytysprosessin kuvaus arvioitiin kohdeyksikön sairaanhoitajien kanssa työkonferenssimenetelmää hyödyntäen. Kohdeyksiköllä on mahdollisuus tulevaisuudessa hyödyntää kehittämisehdotuksia ja kyselyn tuloksia perehdytysprosessin kehittämisessä ja perehdytyksen sisällön rakentamisessa omaan verkko-oppimisympäristöönsä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämiskysymysten avulla selvitettiin kohdeyksikön sairaanhoitajien kokemuksia nykyisestä perehdytyksestä, näkemyksiä perehdytyksen kehittämistarpeista ja ajatuksia verkko-oppimisympäristön hyödyntämisestä perehdytyksen tukena. Kehittämistyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistonkeruuta. Aineisto kerättiin verkkokyselynä, joka lähetettiin kaikille kohdeyksikön sairaanhoitajille (n=138) sähköpostitse. Vastausprosentti oli 15 % (n=21).
Tulosten mukaan perehdytys koettiin osaamisen turvaamisen näkökulmasta välttämättömänä ja perehdytysosaamista arvostettiin. Kohdeyksikön sairaanhoitajat kokivat perehdytyksen hyvinä asioina vastaanoton ensimmäisinä työpäivinä ja hyödyllisten perehdytysmenetelmien käytön. Nimetty perehdyttäjä ja perehdyttäjän tuki koettiin tärkeiksi. Perehdytyksen toivottiin olevan suunnitelmallista ja tavoitteellista, mutta ainakin osittain suunnitelmallisuudessa ja tavoitteellisuudessa koettiin puutteita. Kehitettäviä asioita olivat perehdytyksen edistymisen seuranta sekä riittävä resursointi ja aika suhteessa omaksuttavan tietotaidon suureen määrään. Verkko-oppimiseen perehdytyksen tukena suhtauduttiin positiivisesti, kunhan lisäksi saa henkilökohtaista ohjausta. Vastaajien mielestä verkko-oppimisympäristössä on mahdollista opiskella lähes kaikkia perehdytykseen liittyviä aihealueita.
Kehittämisehdotukset ja suunnitelmallisen perehdytysprosessin kuvaus arvioitiin kohdeyksikön sairaanhoitajien kanssa työkonferenssimenetelmää hyödyntäen. Kohdeyksiköllä on mahdollisuus tulevaisuudessa hyödyntää kehittämisehdotuksia ja kyselyn tuloksia perehdytysprosessin kehittämisessä ja perehdytyksen sisällön rakentamisessa omaan verkko-oppimisympäristöönsä.