Prosessikoulutus juurruttamisen välineenä : Vuorovaikutuskylpy-projektin kehittämistyön tulosten levittäminen perhetyön kentälle
Jaskari, Saara (2013)
Jaskari, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304094150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304094150
Tiivistelmä
Turun ensi- ja turvakoti ry:n Vuorovaikutuskylpy-projekti toteutetaan vuosina 2010- 2013 Raha-automaattiyhdistyksen kehittämisavustuksen turvin. Projektin tavoitteena on kehittää kuntou-tusmalli psykososiaalisen riskin vauvaperheille. Tämä vuorovaikutusterapia pyrkii vahvistamaan vauvan ja vanhemman suhdetta fokusoimalla erityisesti vanhemman kykyyn ymmärtää lapsen kokemusta ja mielensisältöjä. Työskentelymallissa hyödynnetään vahvasti toiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta. Koska RAY on mukana projektin rahoittajana, uusien toimintaideoiden levittäminen muiden perhetyön toimijoiden käyttöön on tärkeässä asemassa.
Projektin toimintamallien levittämisen välineeksi valittiin kuusi-päiväinen prosessikoulutus, joka toteutettiin sosiokonstruktiiviseen viitekehyksen pohjalta. Prosessikoulutuksen vaikuttavuutta selvitettiin arviointitutkimuksella. Osallistuneiden kuvaamat prosessikoulutuksen vaikutukset heidän työskentelyynsä jakautuivat työntekijän vuorovaikutustyöskentelyn reflektiivisen orientaation vahvistumiseen, lapsen näkyväksi tulon lisääntymiseen, vanhemman osallisuuden vahvistumiseen vuorovaikutustyöskentelyssä, sekä toiminnallisten menetelmien käytön syventymiseen.
Opinnäytetyön raportoinnissa toteutettiin uutta käytäntöä, jossa raportointi koostuu opinnäytetyöprosessin kuvaamisen lisäksi kahdesta artikkelista projektin loppuraporttiin. Artikkelien aiheina ovat prosessikoulutuksen toteutus ja vaikuttavuusarviointi, sekä Vuorovaikutuskylpy-projektin työskentelymallin kuvaus.
Projektin toimintamallien levittämisen välineeksi valittiin kuusi-päiväinen prosessikoulutus, joka toteutettiin sosiokonstruktiiviseen viitekehyksen pohjalta. Prosessikoulutuksen vaikuttavuutta selvitettiin arviointitutkimuksella. Osallistuneiden kuvaamat prosessikoulutuksen vaikutukset heidän työskentelyynsä jakautuivat työntekijän vuorovaikutustyöskentelyn reflektiivisen orientaation vahvistumiseen, lapsen näkyväksi tulon lisääntymiseen, vanhemman osallisuuden vahvistumiseen vuorovaikutustyöskentelyssä, sekä toiminnallisten menetelmien käytön syventymiseen.
Opinnäytetyön raportoinnissa toteutettiin uutta käytäntöä, jossa raportointi koostuu opinnäytetyöprosessin kuvaamisen lisäksi kahdesta artikkelista projektin loppuraporttiin. Artikkelien aiheina ovat prosessikoulutuksen toteutus ja vaikuttavuusarviointi, sekä Vuorovaikutuskylpy-projektin työskentelymallin kuvaus.