Viinimatkailua Suomesta Kaliforniaan : suomalaisen viinimatkailijan profiili
Gaston, Paula (2013)
Gaston, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154446
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on haluttu selvittää suomalaisten kiinnostusta viinimatkailuun, etenkin Kalifornian viinimatkoja kohtaan, ja sitä, millaisista viinimatkoista suomalaiset olisivat kiinnostuneita. Samalla on muodostunut Kalifornian viinimatkoista kiinnostuneen matkailijan profiili. Tutkimuksen tekijä on halunnut selvittää, olisiko viinimatkoille niin paljon kysyntää, että niitä kannattaisi alkaa järjestämään Suomesta Kaliforniaan. Suomalaisten viinimatkailua on aikaisemmin tutkittu erittäin vähän.
Kalifornia on maailman neljänneksi suurin viinintuottaja ja sen kuuluisin viinimatkailualue on Napa Valley. Viinimatkailulla on Kaliforniassa jo pitkät perinteet, ja matkailu on vilkasta. Se on monipuolinen viinimatkailualue, sillä sen oheispalvelut on kehitetty huippuunsa, ja lähistöllä on runsaasti nähtävyyksiä sekä muita aktiviteetteja.
Tutkimus tehtiin verkkokyselynä ja siihen vastasi 103 viinin harrastajaa. Kysely oli saatavilla verkossa ja sitä jaettiin eri viiniklubien jäsenille. Vastaajista yli puolet oli naisia, ja vastauksia tuli eniten 36-50 -vuotiailta. Suurin osa heistä koki olevansa kiinnostuneita viineistä, mutta eivät olleet aktiivia harrastajia, tai kuuluneet viiniklubiin. Suuri osa vastaajista oli myös työnsä puolesta tekemisissä viinien kanssa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa oli kiinnostuneita lähtemään matkalle, eivätkä he koskaan olleet käyneet viinimatkalla. He olivat myös kiinnostuneita lähtemään viinimatkalle juuri Kaliforniaan. Vastaajista vain pieni määrä oli koskaan käynyt Kaliforniassa, lähes kaikki viinimatkat joita vastaajat olivat tehneet olivat suuntautuneet Eurooppaan. Vastaajat eivät tienneet paljoa Kalifornian viineistä ja viinialueista, eikä heidän mielestään Kalifornian viinimatkojen markkinointi Suomessa ole kovin näkyvää. Oheispalveluista pidettiin tärkeimpinä viinitapahtumia, tasokkaita ravintoloita ja asiantuntijoiden tapaamisia. Viinimatkailija haluaa matkalta myös ostosmahdollisuuksia ja nähtävyyksiä, ja yhdistää gastronomian viinimatkaan. Tutkimuksen mukaan viinimatkoille Kaliforniaan olisi kysyntää ja niitä kannattaisi järjestää.
Kalifornia on maailman neljänneksi suurin viinintuottaja ja sen kuuluisin viinimatkailualue on Napa Valley. Viinimatkailulla on Kaliforniassa jo pitkät perinteet, ja matkailu on vilkasta. Se on monipuolinen viinimatkailualue, sillä sen oheispalvelut on kehitetty huippuunsa, ja lähistöllä on runsaasti nähtävyyksiä sekä muita aktiviteetteja.
Tutkimus tehtiin verkkokyselynä ja siihen vastasi 103 viinin harrastajaa. Kysely oli saatavilla verkossa ja sitä jaettiin eri viiniklubien jäsenille. Vastaajista yli puolet oli naisia, ja vastauksia tuli eniten 36-50 -vuotiailta. Suurin osa heistä koki olevansa kiinnostuneita viineistä, mutta eivät olleet aktiivia harrastajia, tai kuuluneet viiniklubiin. Suuri osa vastaajista oli myös työnsä puolesta tekemisissä viinien kanssa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa oli kiinnostuneita lähtemään matkalle, eivätkä he koskaan olleet käyneet viinimatkalla. He olivat myös kiinnostuneita lähtemään viinimatkalle juuri Kaliforniaan. Vastaajista vain pieni määrä oli koskaan käynyt Kaliforniassa, lähes kaikki viinimatkat joita vastaajat olivat tehneet olivat suuntautuneet Eurooppaan. Vastaajat eivät tienneet paljoa Kalifornian viineistä ja viinialueista, eikä heidän mielestään Kalifornian viinimatkojen markkinointi Suomessa ole kovin näkyvää. Oheispalveluista pidettiin tärkeimpinä viinitapahtumia, tasokkaita ravintoloita ja asiantuntijoiden tapaamisia. Viinimatkailija haluaa matkalta myös ostosmahdollisuuksia ja nähtävyyksiä, ja yhdistää gastronomian viinimatkaan. Tutkimuksen mukaan viinimatkoille Kaliforniaan olisi kysyntää ja niitä kannattaisi järjestää.
