Danske Bankin palvelut teollisuussiivousalan pienyrittäjälle
Lindholm, Johanna (2013)
Lindholm, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Danske Bankin palvelut teollisuussiivousalan yrittäjälle. Tutkimuksessa selvitettiin teollisuussiivousalan pienyrittäjien tyytyväisyyttä pankin palveluihin. Työssä käytiin läpi myös heidän palvelutarpeitaan yritystoiminnan alkutaipaleella sekä palvelutarpeiden muutoksia yritystoiminnan jatkuessa pidempään. Tutkimus on tehty vain teollisuussiivousalalla toimivien pienyrittäjien näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä on otettu huomioon vain Danske Bankilta saatavat palvelut, koska kaikki haastateltavat yrittäjät ovat Danske Bankin asiakkaita ja pankkien tarjoamissa tuotteissa ja palveluissa ei ole suuria eroja.
Työssä on ensin käyty läpi tutkimusprosessi. Tutkimuksen aiheella, rakenteella, luotettavuudella ja tutkimusmenetelmällä on kaikilla omat kappaleensa. Teoriaosuudessa on selvitetty pienyrittäjä käsitteenä ja kerrottu pienyrittäjäksi ryhtymisestä. Myös teollisuussiivouksesta on kerrottu alana, mitä työ tällä alalla yleensä pitää sisällään ja millaisissa kohteissa sitä tehdään. Tämän jälkeen on selvitetty yleisellä tasolla pienyrityksen maksuliikenne- sekä rahoitustarpeita, sekä millaisia palveluntarjoajia näihin tarpeisiin on saatavilla.
Danske Bankin yleisesittely on omana kappaleenaan. Siinä on pintapuolisesti käyty läpi organisaatiota, koko konsernia ja historiaa Suomessa. Danske Bankin tarjoamat tuotteet ja palvelut pienille yrityksille on esitelty melko yksityiskohtaisesti. Kaikki tarjolla olevat tuoteryhmät on käyty yksitellen läpi.
Itse tutkimus on toteutettu haastattelemalla teollisuussiivousalan pienyrittäjiä. Heiltä selvitettiin mm. mitä tuotteita heillä on ollut käytössä yritystoiminnan alkaessa ja ovatko heidän tarpeensa siitä kasvaneet. Käytiin läpi myös yrittäjien eniten käyttämiä palvelukanavia sekä pankin omaa aktiivisuutta asiakassuhteiden ylläpidossa. Yrittäjiltä selvitettiin myös ovatko he tyytyväisiä pankkiinsa ja sen tarjoamiin palveluihin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yrittäjillä oli käytössä lähinnä pankin peruspalveluita. Kaikilla oli pankin tarjoamat palvelupaketit päivittäiseen asiointiin, sekä muutamia tuotteita rahoituksen ja sijoituksen puolelta. Heidän palvelutarpeensa olivat muuttuneet vain lähinnä juuri rahoituksen ja sijoittamisen saralta investointien ja samalla varallisuuden lisäännyttyä. Yrittäjät olivat hyvin tyytyväisiä pankilta saamiinsa palveluihin. Erityisesti he pitivät siitä, että saivat asioida aina saman henkilön kanssa.
Työssä on ensin käyty läpi tutkimusprosessi. Tutkimuksen aiheella, rakenteella, luotettavuudella ja tutkimusmenetelmällä on kaikilla omat kappaleensa. Teoriaosuudessa on selvitetty pienyrittäjä käsitteenä ja kerrottu pienyrittäjäksi ryhtymisestä. Myös teollisuussiivouksesta on kerrottu alana, mitä työ tällä alalla yleensä pitää sisällään ja millaisissa kohteissa sitä tehdään. Tämän jälkeen on selvitetty yleisellä tasolla pienyrityksen maksuliikenne- sekä rahoitustarpeita, sekä millaisia palveluntarjoajia näihin tarpeisiin on saatavilla.
Danske Bankin yleisesittely on omana kappaleenaan. Siinä on pintapuolisesti käyty läpi organisaatiota, koko konsernia ja historiaa Suomessa. Danske Bankin tarjoamat tuotteet ja palvelut pienille yrityksille on esitelty melko yksityiskohtaisesti. Kaikki tarjolla olevat tuoteryhmät on käyty yksitellen läpi.
Itse tutkimus on toteutettu haastattelemalla teollisuussiivousalan pienyrittäjiä. Heiltä selvitettiin mm. mitä tuotteita heillä on ollut käytössä yritystoiminnan alkaessa ja ovatko heidän tarpeensa siitä kasvaneet. Käytiin läpi myös yrittäjien eniten käyttämiä palvelukanavia sekä pankin omaa aktiivisuutta asiakassuhteiden ylläpidossa. Yrittäjiltä selvitettiin myös ovatko he tyytyväisiä pankkiinsa ja sen tarjoamiin palveluihin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yrittäjillä oli käytössä lähinnä pankin peruspalveluita. Kaikilla oli pankin tarjoamat palvelupaketit päivittäiseen asiointiin, sekä muutamia tuotteita rahoituksen ja sijoituksen puolelta. Heidän palvelutarpeensa olivat muuttuneet vain lähinnä juuri rahoituksen ja sijoittamisen saralta investointien ja samalla varallisuuden lisäännyttyä. Yrittäjät olivat hyvin tyytyväisiä pankilta saamiinsa palveluihin. Erityisesti he pitivät siitä, että saivat asioida aina saman henkilön kanssa.