Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Johtajuusoppia taidepedagogeille? : Teatteri-ilmaisun ohjaajan työ johtajuuden näkökulmasta

Stavén, Aapo (2013)

 
Avaa tiedosto
staven_aapo.pdf (461.9Kt)
Lataukset: 


Stavén, Aapo
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174558
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen taidepedagoginen tutkielma johtajuuden elementeistä ryhmänohjaustilanteissa. Tekijä lähestyi taidepedagogin toimintaa johtajuuden näkökulmasta, tutki johtajuuden olemusta sekä omaa hiljaista tietoaan ryhmän johtamiseen liittyen. Työn tavoitteena oli selvittää, onko muilta aloilta lainatuilla johtamistaidon opeilla annettavaa taidepedagogille. Tekijän toiveena työn alkaessa oli, että valmis työ toimisi oppaan tavoin teoriakokonaisuutena ryhmien johtamisessa.
Työn lähtökohta oli tekijän voimakas kiinnostus johtajalähtöiseen ajattelutapaan sekä henkilökohtaiset näkemykset johtamisen avaintekijöistä. Prosessin alussa tekijä kirjoitti auki henkilökohtaisia kokemuksiaan ryhmänjohtotilanteista elämänsä eri aikakausilta. Tutkimusaineisto koostui tekijän kirjaamista omista kokemuksista. Opinnäytetyössä aineisto tuotiin dialogiin johtamistaidon oppaiden sekä teatteri- ja ryhmäprosessikirjallisuuden kanssa.
Tekijän oma suhde opinnäytetyöhön muuttui prosessin aikana väittävästä tutkivaksi. Tutkimuksen aikana tutkimuskysymys vaihtui ja tarkentui prosessin loppuvaiheeseen asti. Alussa tekijä mietti, mitä itse tietää, lopussa mitä voi oppia ja löytää. Tutkimus vahvisti tekijän ennakkokäsitystä siitä, että johtajuudessa on olemassa elementtejä, jotka säilyttävät arvonsa viitekehyksen vaihtuessakin. Nämä elementit ovat kytköksissä johtajan henkilökohtaiseen toimintaan ja liittyvät enemmänkin ihmisten välisiin suhteisiin kuin tietyn alan erityispiirteisiin.
Tekijä havaitsi, että johtajaopetuksen nykytrendit liittyvät monilta osin teatteri-ilmaisun ohjaajalle tuttuihin asioihin kuten matalaan hierarkiaan ja ihmisten henkilökohtaiseen kohtaamiseen. Myös johtajuuskirjallisuuden tutkiminen osana taidepedagogista työskentelyä osoittautui hyväksi lisäksi teatteri- ja ryhmäprosessikirjallisuuden rinnalle. Tekijä näkee, että johtajuuskirjallisuuden arvo teatteri-ilmaisun ohjaajalle on erityisesti sen helpossa luettavuudessa sekä selkeissä esimerkeissä. Työn lopussa tekijän tavoitteena ei ollut enää oman teorian luominen, sillä työ itsessään osoittautui tekijälleen ammatillista kasvua tukevaksi arvokkaaksi oppimiskokemukseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste