Musicians as entrepreneurs
Marttila, Kalle (2012)
Marttila, Kalle
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265210
Tiivistelmä
Esiintyvän muusikon ammatilla on pitkät perinteet. Musiikissa, kuten kirjallisuudessa ja muillakin taiteenaloilla, suullisesti jälkipolville leviävä tieto on ollut tärkeässä osassa, kun teknisiä laitteita äänittämiseen ja jäljetämiseen ei ollut saatavilla. Musiikkiteollisuus on kehittynyt niistä ajoista huomattavasti ja muuttunut itse asiassa hyvinkin ammattimaiseksi liiketoiminnaksi. Tämä kehitys ei kuitenkaan ole aina yksinkertaistanut asioita muusikon näkökulmasta. Yrittäjyys ja yksityistäminen kukoistaa monilla aloilla, eikä muusikko ole välttämättä ensimmäinen mielleyhtymä yrittäjyydestä puhuttaessa. Silti heidän on sopeuduttava vallitsevaan ja alati muuttuvaan työympäristöönsä.
Muusikkojen koulutus ei ainakaan tähän mennessä ole juurikaan sisältänyt yrittäjyysopintoja. Kuitenkin monet freelance-muusikot toimivat yrittäjinä. Tämä opinnäytetyö tutkii muusikon työympäristöä ja sitä, kuinka paljon yrittäjyyttä ilmenee muusikkojen päivittäisessä työssä ja ovatko muusikot tunteneet joutuneensa aloittamaan yrittäjinä ympäristön tai työyhteisönsä sanelemina. Tutkimuksesta kävi ilmi, että yrittäjyys muusikoiden keskuudessa on hyvinkin yleistä. Ei kuitenkaan voida yleistää, että rittäjyys olisi nykyäänkään ainoa tapa toimia, vaan muitakin mahdollisuuksia henkilökohtaisen talouden järjestämiseen on vielä olemassa.
Pohjatyönä ja innostuksena tälle tutkimukselle mainittakoon allekirjoittaneen aiempi tutkimus vuodelta 2011, jonka mukaan monet musiikin ammattiopiskelijat kokivat joutuneensa pakon edessä yrittäjksi, mikäli halusivat laskuttaa ohjelmatoimistoilta ansaitsemansa esiintymispalkkiot. Vastapainoksi muusikko-opiskelijoiden näkemykseen tätä tutkimusta varten haastateltiin viittä musiikin ammattilaista, jotka tienaavat elantonsa keikkailemalla, opettamalla ja tekemällä muita musiikkialan yrittäjyyteen liittyviä toimia. Tutkimusmetodina toimi teemahaastattelu. Tämän tutkimuksen tarkoitus ei ole esittää uutta liiketoimintamallia tai suoranaisesti muuttaa alan käytäntöjä, vaan tutkia ja tuoda julki muusikon työympäristöä tämänhetkisessä muodossaan ja toivottavasti myös kannustaa jatkotutkimuksiin.
Muusikkojen koulutus ei ainakaan tähän mennessä ole juurikaan sisältänyt yrittäjyysopintoja. Kuitenkin monet freelance-muusikot toimivat yrittäjinä. Tämä opinnäytetyö tutkii muusikon työympäristöä ja sitä, kuinka paljon yrittäjyyttä ilmenee muusikkojen päivittäisessä työssä ja ovatko muusikot tunteneet joutuneensa aloittamaan yrittäjinä ympäristön tai työyhteisönsä sanelemina. Tutkimuksesta kävi ilmi, että yrittäjyys muusikoiden keskuudessa on hyvinkin yleistä. Ei kuitenkaan voida yleistää, että rittäjyys olisi nykyäänkään ainoa tapa toimia, vaan muitakin mahdollisuuksia henkilökohtaisen talouden järjestämiseen on vielä olemassa.
Pohjatyönä ja innostuksena tälle tutkimukselle mainittakoon allekirjoittaneen aiempi tutkimus vuodelta 2011, jonka mukaan monet musiikin ammattiopiskelijat kokivat joutuneensa pakon edessä yrittäjksi, mikäli halusivat laskuttaa ohjelmatoimistoilta ansaitsemansa esiintymispalkkiot. Vastapainoksi muusikko-opiskelijoiden näkemykseen tätä tutkimusta varten haastateltiin viittä musiikin ammattilaista, jotka tienaavat elantonsa keikkailemalla, opettamalla ja tekemällä muita musiikkialan yrittäjyyteen liittyviä toimia. Tutkimusmetodina toimi teemahaastattelu. Tämän tutkimuksen tarkoitus ei ole esittää uutta liiketoimintamallia tai suoranaisesti muuttaa alan käytäntöjä, vaan tutkia ja tuoda julki muusikon työympäristöä tämänhetkisessä muodossaan ja toivottavasti myös kannustaa jatkotutkimuksiin.