Business of Blogging : Case Study of Profitable Fashion Blogging and Revenue Models
Ala-Ukko, Sari (2012)
Ala-Ukko, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018938
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä ja analysoida mahdollisuuksia blogin
kehittymisestä tuottavaksi liiketoimintakonseptiksi sen pitäjälle. Erityisesti opinäytetyö
valottaa erilaisia ansaintalogiikoita rajatun muotiblogin käytössä. Projektina ja tutkimuksen
kohteena toimi Coco the Choco-muotiblogi, joka keskittyy erityisesti Japanilaiseen
katumuotiin, esittelemällä erilaisia tuotteita ja palveluja pienelle, mutta erityisen sitoutuneelle
kohderyhmälle.
Sosiaalisen median suosio on lisännyt ihmisten viettämää aikaa Internetissä, sekä
muokannut yleistä sosiaalikäyttäytymistä, luoden uuden kommunikaatiovälineen yritysten ja
kohderyhmien välillä. Tämä on johtanut uusien markkinointistrategioiden ja –mallien
muodostumiseen, kattaen laajasti eteenkin sosiaalisen median sen eri muotoineen.
Erilaisten ilmiöiden ympärille on syntynyt sosiaalisia ryhmittymiä ja yhteenkuuluvuuden tarve
on luonut valmiita kohderyhmiä yritysten hyödynnettäväksi. Blogien käyttäminen
markkinointikeinona antaa yrityksille suoran kanavan tavoittaa haluttu kohderyhmä nopeasti
ja tarkasti.
Opinnäytetyö kertoo blogin pitäjän arjesta, valottaa eri ansaintalogiikoita ja niiden
toimivuutta blogiympäristössä sekä esittelee kommunikaation toiminnallisuutta blogin pitäjän
ja yritysten välillä. Lisäksi avataan erilaisten hyödykkeiden tuomia arvoja niin kohderyhmälle
kuin blogin pitäjälle.
Blogin tavoitteiden asettaminen sekä niiden saavuttaminen, sekä ansaintalogiikat ovat
selvennetty opinnäytetyön lopussa. Blogit ovat saavuttaneet suosionsa nopeasti, joten
jatkuva nousujohteisuus hidastuu tulevaisuudessa. Ne ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen,
joten blogien hyödyntäminen tulisi lisätä osaksi yritysten menestyksekästä
markkinointistrategiaa. Abstract
The purpose of the case study was to research and analyze the possibilities of a blog turning
profitable to the blogger. The thesis aims to enlighten the revenue models to use for a
specific fashion genre blog. The case study was conducted through Coco the Choco-blog,
which focuses on Japanese street fashion; forming a specific target group and followers.
The evolution of social media has created an increase of the public’s Internet usage and
behavior. New marketing channels have developed as well as new marketing strategies.
People announce their interests on social media openly, thus forming an existing target
group for the businesses to find. Using blogs for marketing purposes provides the
companies a direct channel to the desired target groups.
The thesis aims to provide a view from the blogger’s perspective; the usage of the revenue
models, communication flow with the companies, and the commodities received.
The conclusion clarifies the objects achieved, the benefits and opportunities of the revenue
models. The blogs have developed with a rapid pace; therefore the continuous increasing is
most likely to slow down. However, the blogs are here to stay, thus to be included to
profitable marketing stategy.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä ja analysoida mahdollisuuksia blogin
kehittymisestä tuottavaksi liiketoimintakonseptiksi sen pitäjälle. Erityisesti opinäytetyö
valottaa erilaisia ansaintalogiikoita rajatun muotiblogin käytössä. Projektina ja tutkimuksen
kohteena toimi Coco the Choco-muotiblogi, joka keskittyy erityisesti Japanilaiseen
katumuotiin, esittelemällä erilaisia tuotteita ja palveluja pienelle, mutta erityisen sitoutuneelle
kohderyhmälle.
Sosiaalisen median suosio on lisännyt ihmisten viettämää aikaa Internetissä, sekä
muokannut yleistä sosiaalikäyttäytymistä, luoden uuden kommunikaatiovälineen yritysten ja
kohderyhmien välillä. Tämä on johtanut uusien markkinointistrategioiden ja –mallien
muodostumiseen, kattaen laajasti eteenkin sosiaalisen median sen eri muotoineen.
Erilaisten ilmiöiden ympärille on syntynyt sosiaalisia ryhmittymiä ja yhteenkuuluvuuden tarve
on luonut valmiita kohderyhmiä yritysten hyödynnettäväksi. Blogien käyttäminen
markkinointikeinona antaa yrityksille suoran kanavan tavoittaa haluttu kohderyhmä nopeasti
ja tarkasti.
Opinnäytetyö kertoo blogin pitäjän arjesta, valottaa eri ansaintalogiikoita ja niiden
toimivuutta blogiympäristössä sekä esittelee kommunikaation toiminnallisuutta blogin pitäjän
ja yritysten välillä. Lisäksi avataan erilaisten hyödykkeiden tuomia arvoja niin kohderyhmälle
kuin blogin pitäjälle.
Blogin tavoitteiden asettaminen sekä niiden saavuttaminen, sekä ansaintalogiikat ovat
selvennetty opinnäytetyön lopussa. Blogit ovat saavuttaneet suosionsa nopeasti, joten
jatkuva nousujohteisuus hidastuu tulevaisuudessa. Ne ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen,
joten blogien hyödyntäminen tulisi lisätä osaksi yritysten menestyksekästä
markkinointistrategiaa.
The purpose of the case study was to research and analyze the possibilities of a blog turning
profitable to the blogger. The thesis aims to enlighten the revenue models to use for a
specific fashion genre blog. The case study was conducted through Coco the Choco-blog,
which focuses on Japanese street fashion; forming a specific target group and followers.
The evolution of social media has created an increase of the public’s Internet usage and
behavior. New marketing channels have developed as well as new marketing strategies.
People announce their interests on social media openly, thus forming an existing target
group for the businesses to find. Using blogs for marketing purposes provides the
companies a direct channel to the desired target groups.
The thesis aims to provide a view from the blogger’s perspective; the usage of the revenue
models, communication flow with the companies, and the commodities received.
The conclusion clarifies the objects achieved, the benefits and opportunities of the revenue
models. The blogs have developed with a rapid pace; therefore the continuous increasing is
most likely to slow down. However, the blogs are here to stay, thus to be included to
profitable marketing stategy.