Branding Music Finland : Creating a new brand identity from two existing brands
Jukarainen, Tina (2012)
Jukarainen, Tina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419445
Tiivistelmä
Music Export Finland ja Suomalaisen Musiikin Tiedotuskeskus Fimic yhdistyivät vuoden 2012 aikana Music Finland ry:ksi. Music Finlandin strategia valmistui marraskuussa 2012, ja tämä opinnäytetyö tehtiin strategian ohessa tukemaan Music Finlandin brändi-identiteetin rakentamista kahden olemassaolevan brändin pohjalta. Vaikka brändit usein nähdään markkinoinnin työkaluna ja mielletään osaksi kaupallisten organisaatioiden strategiaa, niillä on merkitys myös yhdistystoiminnassa asiakkaiden riskien vähentäjänä ja organisaation olemassaolon tarkoituksen ja viestien selkeyttäjänä.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään millaisille arvoille, tavoitteille, strategioille ja palveluille Music Finlandin brändi-ideniteetti pohjautuu, millaisia odotuksia taustaorganisaatioiden asiakkailla on Music Finlandin suhteen, ja miten taustaorganisaatioiden brändi-imagot ja kulttuurit vaikuttavat Music Finlandin brändi-identiteetin luomiseen. Teoreettisena pohjana käytettiin brändijohtamisen teorioita, ja erityisesti niitä, jotka painottuivat brändi-identiteetin strategiseen rakentamiseen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahta Music Finlandin henkilökunnan edustajaa, jotka tulivat kumpikin eri taustaorganisaatiosta. Tämän lisäksi haastateltiin kahta asiakasta, joista toinen oli ollut Music Export Finlandin asiakas, ja toinen kummankin taustaorganisaation asiakas. Tutkimustuloksista käy ilmi, että Music Finlandin brändi-identiteetin rakentamiseen vaikuttavat vahvasti taustaorganisaatioiden erilaiset brändi-identiteetit ja erityisesti kulttuurit. Brändi-identiteetin rakentamisen lähtökohtana korostuu itse organisaatio, ja erityisesti sen henkilökunta. Rakentaakseen brändin, minkä imago tulee vastaamaan identiteettiä, Music Finlandin tulee kiinnittää huomiota brändi-identiteetin erityisen tarkkaan ja yhtenäiseen määrittelyyn ja sen viestimiseen henkilökunnalle, kuten myös oikean, brändi-identiteetin mukaisen henkilökunnan rekrytoimiseen.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään millaisille arvoille, tavoitteille, strategioille ja palveluille Music Finlandin brändi-ideniteetti pohjautuu, millaisia odotuksia taustaorganisaatioiden asiakkailla on Music Finlandin suhteen, ja miten taustaorganisaatioiden brändi-imagot ja kulttuurit vaikuttavat Music Finlandin brändi-identiteetin luomiseen. Teoreettisena pohjana käytettiin brändijohtamisen teorioita, ja erityisesti niitä, jotka painottuivat brändi-identiteetin strategiseen rakentamiseen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahta Music Finlandin henkilökunnan edustajaa, jotka tulivat kumpikin eri taustaorganisaatiosta. Tämän lisäksi haastateltiin kahta asiakasta, joista toinen oli ollut Music Export Finlandin asiakas, ja toinen kummankin taustaorganisaation asiakas. Tutkimustuloksista käy ilmi, että Music Finlandin brändi-identiteetin rakentamiseen vaikuttavat vahvasti taustaorganisaatioiden erilaiset brändi-identiteetit ja erityisesti kulttuurit. Brändi-identiteetin rakentamisen lähtökohtana korostuu itse organisaatio, ja erityisesti sen henkilökunta. Rakentaakseen brändin, minkä imago tulee vastaamaan identiteettiä, Music Finlandin tulee kiinnittää huomiota brändi-identiteetin erityisen tarkkaan ja yhtenäiseen määrittelyyn ja sen viestimiseen henkilökunnalle, kuten myös oikean, brändi-identiteetin mukaisen henkilökunnan rekrytoimiseen.