Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajan rooli opiskelijan sisäisen motivaation herättelijänä, innostajana ja kasvattajana

Pihlus, Paula; Jaatinen, Jenni; Laitinen, Jouko; Laurila, Harri; Reini, Niina; Varis, Leena (2013)

 
Avaa tiedosto
Jaatinen_Laitinen_Laurila_Reini_Pihlus_Varis.pdf (319.0Kt)
Lataukset: 


Pihlus, Paula
Jaatinen, Jenni
Laitinen, Jouko
Laurila, Harri
Reini, Niina
Varis, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184630
Tiivistelmä
Motivaatio on syy toimintaan. Motivaatiota voi olla sekä ulkoista että sisäistä. Ulkoinen motivaatio houkuttelee pyrkimään kohti tulosta luvaten esimerkiksi rahaa tai mainetta. Sisäinen motivaatio on kuin hehku, jonka lämmössä tavoittelu ja pinnistely antavat lisää voimaa ja innostusta. Sisäisen motivaation siivittämänä opittu säilyy ja kestää pidempään kuin ulkoiseen tarpeeseen hankittu.

Sisäisen motivaation herättämän kiinnostuksen vuoksi päätettiin toteuttaa kehittämishanke. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kuvata opiskelijan sisäistä motivaatiota ja opettajan merkitystä opiskelijan sisäisen motivaation herättäjänä, innostajana ja kasvattajana. Hanke toteutettiin haastatteluina, ja hankkeen konkreettisena lopputuloksena syntyi aiheesta kertova video.

Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että sisäinen motivaatio on intoa ja mielenkiintoa opiskella. Innostava ja motivoiva opetustyyli perustui niin opettajan omaan innostukseen ja asiantuntemukseen kuin mielenkiintoisiin ja monipuolisiin opetusmenetelmiin. Opettajalla todettiin olevan merkitystä opiskelijan motivaatioon. Motivoiva palaute on ensisijaisesti rehellistä, mutta samalla kannustavasti esitettyä opiskelijan tukemista ja kiittämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste