Opiskelijahallintojärjestelmä oppilaitosjohtamisen apuvälineenä oppilaitosjohdossa : Case: Jyväskylän ammattiopisto
Tolonen, Pia (2013)
Tolonen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304174542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sekä edelleen kehittää Jyväskylän ammattiopistossa käytössä olevan multiPrimus opiskelijahallintojärjestelmän käyttömahdollisuuksia oppilaitoksen johtamisen apuvälineenä ja johdon ensisijaisena informaatio- ja toiminnanohjausjärjestelmänä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus, koska se soveltuu hyvin menetelmäksi työelämässä tehtävän kehittämishankkeen tyyppiselle opinnäytteelle, jonka tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa parannuksia kohdeorganisaation käytännön toimintaan. Kehittämishankkeen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin ammattiopiston johdon haastattelujen avulla tavoitteet opiskelijahallintojärjestelmän tietojen sekä toimintojen tehokkaammaksi ja monipuolisemmaksi hyödyntämiseksi oppilaitosjohdon jokapäiväisessä suunnittelu-, toteutus-, raportointi- ja johtamistyössä. Lisäksi työssä huomioitiin luonnosvaiheessa olevan kansallisen opintohallinnon viitearkkitehtuurin asettamat vaatimukset uusien toimintojen ja tietojärjestelmien kehittämiselle Suomessa toimiville koulutuksen järjestäjille. Kehityshankkeen osana toteutetulla parannetulla tietojärjestelmän käytön ohjeistuksella sekä koulutuksella pyrittiin varmistamaan, että järjestelmää käyttävät henkilöt tuottavat ja hyödyntävät tietojärjestelmän tietoja ja toimintoja yhdenmukaisesti. Lisäksi selvitettiin miten multiPrimuksen opetusjärjestelyiden suunnitteluohjelma Kurrea voitaisiin tehokkaasti käyttää opetustyön vuosisuunnittelun laadinnassa. Opinnäytetyön oleellisena osana oli myös tutkia ja selvittää miten toimeksiantajan organisaatiossa saadaan aikaiseksi sellainen muutos niin ajattelussa kuin toimintatavoissa, että tavoitteeksi asetettu opiskelijahallintojärjestelmän käytön tehostaminen olisi mahdollista. Opinnäytetyössä kuvatun kehittämishankeen keskeisenä tuloksena toimeksiantajan käytössä olevien multiPrimus, Kurre ja Wilma tietojärjestelmien käyttöä pystyttiin sekä monipuolistamaan että tehostamaan, ja ne saatiin useampien toimijoiden käyttöön. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Jyväskylän ammattiopiston päivittäinen johtaminen on pitkälti normaalia organisaation toiminnanohjausta, ja oikein käytettynä multiPrimus opiskelijahallintojärjestelmä sekä Kurre opetusjärjestelyiden suunnitteluohjelma soveltuvat johdon ensisijaiseksi informaatio- ja toiminnanohjausjärjestelmäksi.