Perehdyttämismallin kehittäminen : Case: Oy Matkahuolto Ab
Turunen, Marianne (2013)
Turunen, Marianne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184570
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Jyväskylän Matkahuollon pakettipalveluihin perehdyttämisen malli uusille asiakaspalvelijoille. Työssä kehitettiin myös tarkistuslista perehdyttämisen tueksi. Tavoitteena oli kartoittaa pakettipalvelujen perehdyttämisen nykytila ja parantaa uusien työntekijöiden sijoittumista työyhteisöön kartoituksen pohjalta. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Oy Matkahuolto Ab:lta.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena helmikuun 2013 aikana. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin strukturoitua havainnointia ja teemahaastatteluja. Havainnointi suoritettiin piilohavainnointina pakettipalvelujen asiakaspalvelussa, ja kohteina olivat asiakaspalvelijat ja heidän esimiehensä. Teemahaastatteluihin osallistui kaksi työntekijää, paikallispäällikkö ja perehdyttäjä. Haastateltavat valittiin sillä perusteella, että tietoa saataisiin kaikilta perehdyttämisen osapuolilta.
Tiedonkeruun tuloksena selvisi, ettei pakettipalveluissa ole noudatettu minkäänlaista perehdyttämisen toimintasuunnitelmaa. Ilman suunnitelmaa perehdyttämisen eteneminen oli koettu melko sekavaksi. Perehdyttäjät toivoivat työntekijöiden esittävän itse enemmän kysymyksiä, ja työntekijät toivoivat yhden asian läpi käymistä kerrallaan. Tiedonkeruun perusteella kehitettiin teemoittain etenevä perehdyttämisen malli. Malli sai tuekseen myös perehdyttämisen tarkistuslistan, jonka avulla uusi työntekijä pystyy seuraamaan oppimisprosessiaan ja tarkistamaan työhönsä liittyviä ohjeita ja tehtäviä.
Opinnäytetyössä kehitettiin uusi perehdyttämisen malli sekä
tarkistuslista mallin tueksi Matkahuollon pakettipalveluihin. Työ tuo lisäarvoa niin toimeksiantajalle kuin uusille työntekijöille tekemällä perehdyttämisestä nopeaa, tehokasta ja perusteellista. Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska yritysten perehdyttäminen on alettu yhä enemmän ymmärtää myös kilpailuvalttina taistelussa parhaimmista työntekijöistä.
Työ toteutettiin kehittämistutkimuksena helmikuun 2013 aikana. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin strukturoitua havainnointia ja teemahaastatteluja. Havainnointi suoritettiin piilohavainnointina pakettipalvelujen asiakaspalvelussa, ja kohteina olivat asiakaspalvelijat ja heidän esimiehensä. Teemahaastatteluihin osallistui kaksi työntekijää, paikallispäällikkö ja perehdyttäjä. Haastateltavat valittiin sillä perusteella, että tietoa saataisiin kaikilta perehdyttämisen osapuolilta.
Tiedonkeruun tuloksena selvisi, ettei pakettipalveluissa ole noudatettu minkäänlaista perehdyttämisen toimintasuunnitelmaa. Ilman suunnitelmaa perehdyttämisen eteneminen oli koettu melko sekavaksi. Perehdyttäjät toivoivat työntekijöiden esittävän itse enemmän kysymyksiä, ja työntekijät toivoivat yhden asian läpi käymistä kerrallaan. Tiedonkeruun perusteella kehitettiin teemoittain etenevä perehdyttämisen malli. Malli sai tuekseen myös perehdyttämisen tarkistuslistan, jonka avulla uusi työntekijä pystyy seuraamaan oppimisprosessiaan ja tarkistamaan työhönsä liittyviä ohjeita ja tehtäviä.
Opinnäytetyössä kehitettiin uusi perehdyttämisen malli sekä
tarkistuslista mallin tueksi Matkahuollon pakettipalveluihin. Työ tuo lisäarvoa niin toimeksiantajalle kuin uusille työntekijöille tekemällä perehdyttämisestä nopeaa, tehokasta ja perusteellista. Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska yritysten perehdyttäminen on alettu yhä enemmän ymmärtää myös kilpailuvalttina taistelussa parhaimmista työntekijöistä.