Huumekorvaushoidon vaikuttavuus - asiakkaan kokemana
Merisalo, Lauri (2013)
Merisalo, Lauri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194660
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli selvittää millaisia vaikutuksia huumekorvaushoidolla on Rauman päihdeklinikan sekä Porin A-klinikan asiakkaiden arjenhallintataitoihin sekä päivittäisiin toimintoihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tuottaa tietoa asiakastyytyväisyydestä opiaattikorvaushoidon toteutumisesta tutkimusyksiköissä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin Rauman päihdeklinikan sekä Porin A-klinikan asiakkailta (N=60) kyselylomakkeen avulla. Aineisto kerättiin asiakkailta tammikuussa 2013, vastaajia kyselyyn oli 37. Vastaus-prosentti oli hieman yli puolet eli 61%. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Tulosten raportoinnissa havainnollistamisen apuna käytettiin erilaisia kuvaajia.
Opiaattikorvaushoito tulosten perusteella näyttäsi vaikuttavan positiivisesti asiakkaiden terveydentilaan. Suurin osa vastaajista koki fyysisen ja psyykkisen terveytensä kohentuneen. Korvaushoito näytti vaikuttavan myös myönteisesti elämän-hallintataitoihin ja päivittäisiin toimintoihin, mutta sosiaaliseen hyvinvointiin korvaushoito ei näyttänyt vaikuttavan niin voimakkaasti. Vastaajien kaveripiiri koostui suurelta osin huumeita käyttävistä ihmisistä sekä yksinäisyys oli ongelma. Omanarvontunto oli kuitenkin suurimmalla osalla vielä tallella. Vastaajan tausta-tiedoilla tai hoitomuodolla ei ollut ristiintaulukoinnin perusteella vaikutusta päi-vittäisiin toimintoihin tai elämänhallintaan.
Tulosten perusteella näyttäsi että tieto korvaushoidon saatavuudesta on ollut melko riittävää ja jonotusaika pysynyt tutkimusyksiköissä kohtuullisena. Lääkehoitokin on tutkimusyksiköissä toteutettu hyvin tulosten perusteella. Palveluohjausta suurin osa vastaajista koki saaneensa tarpeen mukaan, mutta jonotusvaiheessa apua jonotuksen aikana koki saaneensa vain noin joka toinen. Kuten edellisessäkin tutkimusongelmassa havaittiin, että vastaajan taustatiedoilla tai hoitomuodolla ei ollut ristiintaulukoinnin perusteella vaikutusta asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin Rauman päihdeklinikan sekä Porin A-klinikan asiakkailta (N=60) kyselylomakkeen avulla. Aineisto kerättiin asiakkailta tammikuussa 2013, vastaajia kyselyyn oli 37. Vastaus-prosentti oli hieman yli puolet eli 61%. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä. Tulosten raportoinnissa havainnollistamisen apuna käytettiin erilaisia kuvaajia.
Opiaattikorvaushoito tulosten perusteella näyttäsi vaikuttavan positiivisesti asiakkaiden terveydentilaan. Suurin osa vastaajista koki fyysisen ja psyykkisen terveytensä kohentuneen. Korvaushoito näytti vaikuttavan myös myönteisesti elämän-hallintataitoihin ja päivittäisiin toimintoihin, mutta sosiaaliseen hyvinvointiin korvaushoito ei näyttänyt vaikuttavan niin voimakkaasti. Vastaajien kaveripiiri koostui suurelta osin huumeita käyttävistä ihmisistä sekä yksinäisyys oli ongelma. Omanarvontunto oli kuitenkin suurimmalla osalla vielä tallella. Vastaajan tausta-tiedoilla tai hoitomuodolla ei ollut ristiintaulukoinnin perusteella vaikutusta päi-vittäisiin toimintoihin tai elämänhallintaan.
Tulosten perusteella näyttäsi että tieto korvaushoidon saatavuudesta on ollut melko riittävää ja jonotusaika pysynyt tutkimusyksiköissä kohtuullisena. Lääkehoitokin on tutkimusyksiköissä toteutettu hyvin tulosten perusteella. Palveluohjausta suurin osa vastaajista koki saaneensa tarpeen mukaan, mutta jonotusvaiheessa apua jonotuksen aikana koki saaneensa vain noin joka toinen. Kuten edellisessäkin tutkimusongelmassa havaittiin, että vastaajan taustatiedoilla tai hoitomuodolla ei ollut ristiintaulukoinnin perusteella vaikutusta asiakastyytyväisyyteen.