VAUNUNKALLISTUSLAITTEEN OHJAUSJÄRJESTELMÄN UUSINNAN KENTTÄSUUNNITTELU
Koskipää, Joonas (2013)
Koskipää, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella vaununkallistuslaitteiston vanhan Simens S5 -ohjausjärjestelmän korvaaminen Metso DNA -järjestelmällä. Opinnäytetyössä käsitellään ainoastaan työhön liittyvää kenttäsuunnittelua, eli lähinnä sitä, kuinka kallistuslaitteiston kenttälaitteet liitetään uuteen järjestelmään. Koska kyseessä on vanhan laitteiston modernisointi, täytyi ottaa huomioon nykyiset turvallisuusstandardit. Laitteiston modernisoinnista pidettiin riskinarviointipalaveri, jossa päätettiin mitä uusia turvakomponentteja laitteistoon tulisi hankkia, jotta laitteisto vastaisi nykypäivän standardeja.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi siitä, että tutustuttiin vanhan laitteiston toimintaan ja siihen liittyviin ongelma tilanteisiin, joista haluttiin päästä eroon. Perusperiaatteeltaan työ oli yksinkertainen, eli siirtää vanhat kytkennät uuteen järjestelmään, mutta koska järjestelmät eroavat liitettävyydeltään toisistaan, täytyi vanhan logiikkakaapin tilalle valmistaa erillinen jakokotelo jonka kautta kytkennät saatiin siirrettyä ristikytkentätilaan, jossa Metso DNA -järjestelmäkaappi sijaitsi. Tästä johtuen vanhaa kenttäkaapelointia ei jouduttu muuttamaan ollenkaan. Koska laitteistoon hankittiin riskinarvioinnin perusteella uusia komponentteja, täytyi näiden liitettävyys myös huomioida kenttäsuunnittelussa.
Kenttäsuunnittelun perusteella osattiin hankkia tarvittavat uudet komponentit. Uusien kytkentäkaavioiden perusteella pystytään tekemään uudet kenttäkaapeloinnit kytkentöineen. Jotta ohjausjärjestelmän siirto olisi mahdollinen, täytyy myös tehdä ohjelmat uuteen järjestelmään, mutta se osakokonaisuus päätettiin rajata pois opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi siitä, että tutustuttiin vanhan laitteiston toimintaan ja siihen liittyviin ongelma tilanteisiin, joista haluttiin päästä eroon. Perusperiaatteeltaan työ oli yksinkertainen, eli siirtää vanhat kytkennät uuteen järjestelmään, mutta koska järjestelmät eroavat liitettävyydeltään toisistaan, täytyi vanhan logiikkakaapin tilalle valmistaa erillinen jakokotelo jonka kautta kytkennät saatiin siirrettyä ristikytkentätilaan, jossa Metso DNA -järjestelmäkaappi sijaitsi. Tästä johtuen vanhaa kenttäkaapelointia ei jouduttu muuttamaan ollenkaan. Koska laitteistoon hankittiin riskinarvioinnin perusteella uusia komponentteja, täytyi näiden liitettävyys myös huomioida kenttäsuunnittelussa.
Kenttäsuunnittelun perusteella osattiin hankkia tarvittavat uudet komponentit. Uusien kytkentäkaavioiden perusteella pystytään tekemään uudet kenttäkaapeloinnit kytkentöineen. Jotta ohjausjärjestelmän siirto olisi mahdollinen, täytyy myös tehdä ohjelmat uuteen järjestelmään, mutta se osakokonaisuus päätettiin rajata pois opinnäytetyöstä.