Hostellimajoituksen tarve - tutkimuskohteena aikuisopiskelijat
Vuorenmaa, Hanna (2013)
Vuorenmaa, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko Porissa opiskelevilla aikuisopiskelijoilla tarvetta hostellimajoitukselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli porilainen hostelli, Hostel River. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuuluvatko aikuisopiskelijat Hostel Riverin kohderyhmään vai pitääkö hostellin suunnata markkinointiaan muille kohderyhmille.
Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia, aikuisopiskelua, hyvän kyselylomakkeen laatimista sekä E-lomaketta. Lisäksi käytiin läpi Suomen Retkeilymajajärjestön ja Hostel Riverin toimintaa sekä perehdyttiin opinnäytetyössä käytettyyn tutkimusmenetelmään.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse yhteensä 249:lle aikuisopiskelijalle seitsemään Satakunnan ammattikorkeakoulun koulutusohjelmaan. Vastausaikaa oli 3.12. 2012 – 17.12.2012 välinen aika. Vastauksia saatiin 70 kappaletta, ja kyselyn vastausprosentti oli 28,11%.
Tutkimustuloksien perusteella Satakunnan ammattikorkeakoulussa opiskelevilla aikuisopiskelijoilla ei ollut suurta tarvetta hostellimajoitukselle. Kyselyn avulla saatiin kuitenkin paljon rakentavia vastauksia, joiden avulla Hostel River voi kehittää toimintaansa tulevaisuudessa. Vastausten perusteella Hostel Riverin tulee panostaa yrityksensä markkinointiin sekä korostaa Hostel Riverin laadukkuutta. Mainonnan suhteen yrityksen pitää panostaa nettisivuihin ja hakukoneisiin, kuten Hostel River onkin tehnyt. Hostel Riverin kannattaa suunnata markkinointiaan muille kohderyhmille, kuten esimerkiksi reppumatkaajille, kotimaisille asiakkaille, jotka matkustavat työnsä takia sekä yleisesti kaikille opiskelijoille.
Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia, aikuisopiskelua, hyvän kyselylomakkeen laatimista sekä E-lomaketta. Lisäksi käytiin läpi Suomen Retkeilymajajärjestön ja Hostel Riverin toimintaa sekä perehdyttiin opinnäytetyössä käytettyyn tutkimusmenetelmään.
Opinnäytetyö tehtiin käyttämällä määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse yhteensä 249:lle aikuisopiskelijalle seitsemään Satakunnan ammattikorkeakoulun koulutusohjelmaan. Vastausaikaa oli 3.12. 2012 – 17.12.2012 välinen aika. Vastauksia saatiin 70 kappaletta, ja kyselyn vastausprosentti oli 28,11%.
Tutkimustuloksien perusteella Satakunnan ammattikorkeakoulussa opiskelevilla aikuisopiskelijoilla ei ollut suurta tarvetta hostellimajoitukselle. Kyselyn avulla saatiin kuitenkin paljon rakentavia vastauksia, joiden avulla Hostel River voi kehittää toimintaansa tulevaisuudessa. Vastausten perusteella Hostel Riverin tulee panostaa yrityksensä markkinointiin sekä korostaa Hostel Riverin laadukkuutta. Mainonnan suhteen yrityksen pitää panostaa nettisivuihin ja hakukoneisiin, kuten Hostel River onkin tehnyt. Hostel Riverin kannattaa suunnata markkinointiaan muille kohderyhmille, kuten esimerkiksi reppumatkaajille, kotimaisille asiakkaille, jotka matkustavat työnsä takia sekä yleisesti kaikille opiskelijoille.