Elämä musiikissa - musiikissa elämä : Tutkielma Leevi Madetojan yksinlaulujen syntyyn vaikuttaneista tekijöistä
Lehmuskero, Helena (2013)
Lehmuskero, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234844
Tiivistelmä
Säveltäjä Leevi Madetojan (1855 – 1947) varsin laaja sävellystuotanto sisältää teoksia kattavasti sekä että vokaali- että soitinmusiikin alueelta. Tutkielman päälähtökohtana on selvittää, voiko säveltäjän luoma musiikki voi saada vaikutteita säveltäjää ympäröivästä elämästä. Musiikkiin voivat vaikuttaa niin säveltäjän henkilökohtaiseen elämään liittyvät tekijät, kuin ympäröivä kulttuuri, traditiot, jopa poliittinen tilanne. Säveltäjän viisi yksinlaulua, kaksi virttä sekä laulusarja toimivat tutkielman runkona, jonka ympärille on koottu havaintoja sekä säveltäjän elämää käsittelevästä lähdekirjallisuudesta että tekijän omista näkemyksistä ja kokemuksista Madetojan yksinlaulumusiikista. Tutkielma on laadullinen ja siihen sisältyy lyhyt esittely liedmusiikin historiasta sekä metodeista, joilla liedmusiikkia on analysoitu.
Opinnäytetyön liitteenä on pianisti Saana Helinin kanssa valmistettu tallenne, joka sisältää tutkielmassa analysoidut yksinlaulut. Laulujen työstäminen ja harjoittelu tallennetta varten oli prosessi, joka mahdollisti laulujen synnyttämien ajatuksien, tunteiden ja musiikillisten näkemysten jakamisen ja kokemisen.
Tutkielmassa tehtyjen havaintojen ja analyysien avulla, sekä tekijän henkilökohtaisten taiteellisten kognitioiden on pyritty ymmärtämään sävelletyn tekstin takana piileviä monenlaisia merkityksiä. Näihin merkityksiin on mahdollista päästä käsiksi, ikään kuin pääsisi osalliseksi säveltäjää ympäröinyttä elämää. L. Onervan vaikutus niin ihmisenä kuin runoilijana tiettyjen yksinlaulujen syntyyn on ikään kuin luonnollinen seuraus säveltäjän musiikissa. Työssä tarkastelluista yksinlauluista on toki nähtävissä musiikillisen ilmaisun tarve ja toisaalta säveltäjän tahto tehdä puhdasta musiikkia, joka ei ole yhteydessä tiettyyn kontekstiin. Madetojan kohdalla tämä ilmenee uskollisuutena omalle musiikilliselle tyylilleen, jolloin musiikin voidaan nähdä toimivan laulun tekstistä tai taustasta huolimatta itsenäisenä sävellyksenä.
Opinnäytetyön liitteenä on pianisti Saana Helinin kanssa valmistettu tallenne, joka sisältää tutkielmassa analysoidut yksinlaulut. Laulujen työstäminen ja harjoittelu tallennetta varten oli prosessi, joka mahdollisti laulujen synnyttämien ajatuksien, tunteiden ja musiikillisten näkemysten jakamisen ja kokemisen.
Tutkielmassa tehtyjen havaintojen ja analyysien avulla, sekä tekijän henkilökohtaisten taiteellisten kognitioiden on pyritty ymmärtämään sävelletyn tekstin takana piileviä monenlaisia merkityksiä. Näihin merkityksiin on mahdollista päästä käsiksi, ikään kuin pääsisi osalliseksi säveltäjää ympäröinyttä elämää. L. Onervan vaikutus niin ihmisenä kuin runoilijana tiettyjen yksinlaulujen syntyyn on ikään kuin luonnollinen seuraus säveltäjän musiikissa. Työssä tarkastelluista yksinlauluista on toki nähtävissä musiikillisen ilmaisun tarve ja toisaalta säveltäjän tahto tehdä puhdasta musiikkia, joka ei ole yhteydessä tiettyyn kontekstiin. Madetojan kohdalla tämä ilmenee uskollisuutena omalle musiikilliselle tyylilleen, jolloin musiikin voidaan nähdä toimivan laulun tekstistä tai taustasta huolimatta itsenäisenä sävellyksenä.