Aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöt, menetelmät ja kriteerit – hankkeen prosessikuvaus ja pedagogista arviointia tuotetuista työkaluista
Tuominen, Juulia (2013)
Tuominen, Juulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244961
Tiivistelmä
Ammatillisella aikuiskoulutuksella on keskeinen rooli työväestön kestävän kehityksen osaamisen päivittämisessä ja työelämän käytäntöjen kehittämisessä. Kestävä kehitys on myös yhä tärkeämpi osa koulutuksen laatua.
Aikuis-keke –hankkeessa eli viralliselta nimeltään Aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöt, menetelmät ja kriteerit -hankkeessa tuotettiin koulutusala-kohtaista tukimateriaalia kestävän kehityksen sisällyttämiseen näyttötutkintojen toteutukseen ja kriteerit kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumisen arviointia varten. Lisäksi kehitettiin opetuksen suunnittelun tueksi kestävän kehityksen pedagoginen malli ammatilliseen aikuiskoulutukseen.
Kestävä kehitys käsitettiin hankkeessa laajasti sisältäen ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen ulottuvuuden. Hankkeeseen osallistuvat oppilaitokset toimivat mallien ja materiaalien testaajina ja kehittäjinä yhdessä kestävän kehityksen asiantuntijatahojen kanssa. Hanke toteutettiin valtakunnallisena verkostohankkeena, jota koordinoi Hyria koulutus projektipäällikkönä Juulia Tuominen. Hanke sai rahoitusta opetushallituksesta, ammatillisen lisäkoulutuksen laadun kehittämisen rahoista.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kuvata Aikuis-keke –hankkeen toteuttamista ja arvioida siinä tuotettuja työkaluja pedagogisesta näkökulmasta. Kehittämis-hankkeen tekijät osallistuivat myös itse Aikuis-keke -hankkeen toteuttamiseen aktiivisina toimijoina, erityisesti Juulia Tuominen projektipäällikkönä, roolinaan hankkeen käytännön toteutus ja siitä raportointi. Myös Vesa Säkkinen osallistui hankkeen kehittämisryhmän toimintaan kevään 2012 aikana osallistuen Aikuis-keke –hankkeessa luodun pedagogisen mallin kehittelyyn. Näin kehittämis-hankkeen tekijöille muodostui hyvä käsitys hankkeen toteuttamisen prosessista ja tuotetuista työkaluista. Kehittämishankkeessa arvioitiin Aikuis-keke hankkeessa laadittuja kestävän kehityksen työkaluja ja tuotiin uusia pedagogisia näkökulmia kestävän kehityksen opettamiseen aikuiskoulutuksessa.
Aikuis-keke –hankkeessa eli viralliselta nimeltään Aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöt, menetelmät ja kriteerit -hankkeessa tuotettiin koulutusala-kohtaista tukimateriaalia kestävän kehityksen sisällyttämiseen näyttötutkintojen toteutukseen ja kriteerit kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumisen arviointia varten. Lisäksi kehitettiin opetuksen suunnittelun tueksi kestävän kehityksen pedagoginen malli ammatilliseen aikuiskoulutukseen.
Kestävä kehitys käsitettiin hankkeessa laajasti sisältäen ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen ulottuvuuden. Hankkeeseen osallistuvat oppilaitokset toimivat mallien ja materiaalien testaajina ja kehittäjinä yhdessä kestävän kehityksen asiantuntijatahojen kanssa. Hanke toteutettiin valtakunnallisena verkostohankkeena, jota koordinoi Hyria koulutus projektipäällikkönä Juulia Tuominen. Hanke sai rahoitusta opetushallituksesta, ammatillisen lisäkoulutuksen laadun kehittämisen rahoista.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kuvata Aikuis-keke –hankkeen toteuttamista ja arvioida siinä tuotettuja työkaluja pedagogisesta näkökulmasta. Kehittämis-hankkeen tekijät osallistuivat myös itse Aikuis-keke -hankkeen toteuttamiseen aktiivisina toimijoina, erityisesti Juulia Tuominen projektipäällikkönä, roolinaan hankkeen käytännön toteutus ja siitä raportointi. Myös Vesa Säkkinen osallistui hankkeen kehittämisryhmän toimintaan kevään 2012 aikana osallistuen Aikuis-keke –hankkeessa luodun pedagogisen mallin kehittelyyn. Näin kehittämis-hankkeen tekijöille muodostui hyvä käsitys hankkeen toteuttamisen prosessista ja tuotetuista työkaluista. Kehittämishankkeessa arvioitiin Aikuis-keke hankkeessa laadittuja kestävän kehityksen työkaluja ja tuotiin uusia pedagogisia näkökulmia kestävän kehityksen opettamiseen aikuiskoulutuksessa.