Frisbeegolf-harrastajien sosiaalisen median käyttö: case Frisbeegolf Club Keinukallio ry
Hentunen, Sirpa (2013)
Hentunen, Sirpa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255018
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona urheiluseura Frisbeegolf club Keinukallio ry:lle ja se toteutettiin talven 2012–2013 aikana. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa uudelle seuralle viitteitä siitä, miten frisbeegolfin harrastajat käyttävät sosiaalista mediaa ja mitä odotuksia heillä on siellä viestimisen suhteen.
Sosiaalisen median palveluista keskitytään niihin, jotka Frisbeegolf club Keinukallio ry:llä on jo käytössä. Näitä palveluita ovat Facebook, blogit ja foorumit. Teoriaosuudessa käsitellään myös sosiaalisen median luomia mahdollisuuksia ja haasteita.
Kyselytutkimus frisbeegolf-harrastajien sosiaalisen median käytöstä toteutettiin verkkokyselynä syys-lokakuussa 2012. Vastauksia pyrittiin saamaan mahdollisimman paljon eri puolilta Suomea eritasoisilta harrastajilta, jotta tulos olisi mahdollisimman hyvin yleistettävissä. Kyselyn päätyttyä vastauksia oli kertynyt 257 kappaletta, joista vain kaksi ei tullut lajin harrastajilta. Vastausten avulla saatiin hyvä kuva siitä, mistä harrastajat haluavat lukea lajiin liittyviä julkaisuja ja millaisia julkaisuja he haluavat lukea.
Tutkimuksen perusteella erityisesti Facebook nousi todella suosituksi kanavaksi, mutta myös blogeja, foorumeita ja videopalveluita käytettiin. Harrastajat ovat kiinnostuneita lukemaan lähes mitä julkaisuja tahansa liittyen frisbeegolfiin jokaisesta mahdollisesta kanavasta.
Sosiaalisen median palveluista keskitytään niihin, jotka Frisbeegolf club Keinukallio ry:llä on jo käytössä. Näitä palveluita ovat Facebook, blogit ja foorumit. Teoriaosuudessa käsitellään myös sosiaalisen median luomia mahdollisuuksia ja haasteita.
Kyselytutkimus frisbeegolf-harrastajien sosiaalisen median käytöstä toteutettiin verkkokyselynä syys-lokakuussa 2012. Vastauksia pyrittiin saamaan mahdollisimman paljon eri puolilta Suomea eritasoisilta harrastajilta, jotta tulos olisi mahdollisimman hyvin yleistettävissä. Kyselyn päätyttyä vastauksia oli kertynyt 257 kappaletta, joista vain kaksi ei tullut lajin harrastajilta. Vastausten avulla saatiin hyvä kuva siitä, mistä harrastajat haluavat lukea lajiin liittyviä julkaisuja ja millaisia julkaisuja he haluavat lukea.
Tutkimuksen perusteella erityisesti Facebook nousi todella suosituksi kanavaksi, mutta myös blogeja, foorumeita ja videopalveluita käytettiin. Harrastajat ovat kiinnostuneita lukemaan lähes mitä julkaisuja tahansa liittyen frisbeegolfiin jokaisesta mahdollisesta kanavasta.