Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertaisohjaus nuorelta nuorelle blogi-kirjoituksin

Outinen, Heimo (2013)

 
Avaa tiedosto
Outinen_Heimo.pdf (210.5Kt)
Lataukset: 


Outinen, Heimo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255047
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulussa toteutetun Varustamo-hankkeen nuorten vertaisohjaajien blogikirjoitusten sisältöä. Blogi-kirjoituksia analysoimalla oli tavoitteena selvittää sosiaalisen median hyötyjä vertaisohjauksen ja koulutuksen ulkopuolelle jäämisen ehkäisyn välineenä sekä sosiaalisen median luotettavuutta ohjattavien ja ohjaajien tasavertaisuudesta. Tehtävä toteutettiin vertaisohjauksen näkökulmasta.

Analysoitava aineisto koostui nuorten tekemistä blogi-kirjoituksia, jotka käsittelivät opiskelua ja ammatinvalintaa. Varustamon blogspotissa (http://varustamo.blogspot.fi/) oleva aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.

Tulosten mukaan Varustamon vertaisohjaustoiminta täyttää laadukkaan vertaisohjauksen kriteerit ja blogi-kirjoitukset toimivat hyvin nuorten ammatinvalinnan ja koulutuslinjan valinnan tukemisessa. Vertaisohjauksen näkökulmasta on
kuitenkin ongelmallista se, että blogien kommentti osuuksissa oli osallistujia niukasti. Vuorovaikutuksen puuttuessa jäi epäselväksi se, kuinka mahdolliset lukijat sisäistivät ohjauksen ja siinä esitetyt asiat. Blogi-kirjoituksien ja kommenttien kieliasusta nähtiin se, että ne ovat nuorten kirjoittamia. Näin ollen tasavertaisuus, nuorelta - nuorelle ohjaus, ohjaajien ja ohjattavien välillä toteutui.

Tämän kehittämishankkeen perusteella jatkokehittämisen haasteeksi nähdään se, kuinka saadaan aktiivisia osallistujia blogi-kirjoitusten pariin. Tavoitteena olisi saada vertaisohjauksen statuksella kulkevaan ohjausyöhön yhteisöllisyyttä ja kenties molemminpuolista yhteisöllistä oppimista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste