Lentokenttäsääjärjestelmän lähiverkon suorituskyky : Selvitys lähiverkon suorituskyvyn riittävyydestä. Toimeksiantanut Vaisala Oyj.
Mäki, Vesa (2013)
Mäki, Vesa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa Vaisala Oyj:n projektina tuotetun lentokenttäsääjärjestelmän lähiverkon kuormitustasoa. Lisäksi kartoitetaan Case-verkon vasteaikoja järjestelmän normaalikuormalla ja operatiivisen toiminnan suurimmalla mahdollisella kuormalla. Tähtäimenä on varmistaa
lupaukset, että järjestelmää voidaan laajentaa työasemien ja anturien puolesta vähintään 50 %:lla ilman muutoksia verkkoon.
Teoriaosuudessa selvitetään kytkimillä toteutetun Ethernet-verkon toimintaa ja käydään läpi suorituskyvyn mittauksen teoriaa ja käytäntöjä. Tarkastelun kohteena ovat myös mittauksissa käytettävät protokollat.
Työosuudessa kuvataan lentokenttäsääjärjestelmän toimintaa sekä Caseverkon rakennetta, ja näiden tietojen pohjalta määritellään sopivat mittauspisteet suorituskyvyn mittauksiin. Lisäksi määritellään operatiivisessa järjestelmässä esiintyvien videosuoratoistotoiminnon ja
tiedostosiirtojen tuottaman verkkokuorman simulointi.
Eri mittauspisteissä tehdään suorituskyvyn mittauksia käyttäen hyväksi PRTG Network Monitor ja PingTester-ohjelmia. Verkkokuormaa simuloidaan hyödyntämällä Ostinato-ohjelmaa.
Tulosten perusteella lentokenttäsääjärjestelmää on mahdollista laajentaa 50 %:lla. Lisäksi verkon linkkien ja laitteiden aiheuttamat latenssit ovat hyvin pieniä eikä videosuoratoisto-toiminnon ja tiedostosiirron tuottamalla
kuormituksella ole latensseihin havaittavaa vaikutusta.
lupaukset, että järjestelmää voidaan laajentaa työasemien ja anturien puolesta vähintään 50 %:lla ilman muutoksia verkkoon.
Teoriaosuudessa selvitetään kytkimillä toteutetun Ethernet-verkon toimintaa ja käydään läpi suorituskyvyn mittauksen teoriaa ja käytäntöjä. Tarkastelun kohteena ovat myös mittauksissa käytettävät protokollat.
Työosuudessa kuvataan lentokenttäsääjärjestelmän toimintaa sekä Caseverkon rakennetta, ja näiden tietojen pohjalta määritellään sopivat mittauspisteet suorituskyvyn mittauksiin. Lisäksi määritellään operatiivisessa järjestelmässä esiintyvien videosuoratoistotoiminnon ja
tiedostosiirtojen tuottaman verkkokuorman simulointi.
Eri mittauspisteissä tehdään suorituskyvyn mittauksia käyttäen hyväksi PRTG Network Monitor ja PingTester-ohjelmia. Verkkokuormaa simuloidaan hyödyntämällä Ostinato-ohjelmaa.
Tulosten perusteella lentokenttäsääjärjestelmää on mahdollista laajentaa 50 %:lla. Lisäksi verkon linkkien ja laitteiden aiheuttamat latenssit ovat hyvin pieniä eikä videosuoratoisto-toiminnon ja tiedostosiirron tuottamalla
kuormituksella ole latensseihin havaittavaa vaikutusta.