TERVEYDENHOITAJAN TYÖN KEHITTÄMINEN SOSIAALISEN MEDIAN ERI TOIMINTA- YMPÄRISTÖISSÄ
Markkula, Tiina (2013)
Markkula, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja konkretisoida terveydenhoitajan uudenlaisen työmuodon kehittämistä sosiaalisen median eri ympäristöissä reaaliaikaisena palveluna. Verkossa tapahtuva toiminta ja hoitotyön kehittäminen oli suunnattu verkossa jo oleville nuorille ja sitä toteutettiin niissä ympäristöissä, joissa nuoret viettävät aikaansa, esimerkkeinä Habbo Hotel, IRC-Galleria, Demi, Pulmakulma ja Facebook. Kehittäminen toteutettiin Helsingin kaupungin terveyskeskuksen hallinnoimana Verkkoterkkari-hankkeena vuosina 2008–2012. Terveyskeskus oli myös tämän työn tilaaja.
Tässä kehittämistyössä teoriaosuudessa käsiteltiin verkossa tapahtuvaa reaaliaikaista kohtaamista chateissa asiakkuuden, asiantuntijuuden, verkon ja neuvottelukeskeisyyden muodostamien kokonaisuuksien kautta. Näistä muodostui kolmio, jonka kaikki osat olivat tasavertaisina toisiinsa nähden. Näiden kautta asiakaslähtöisyys korostui vahvaksi osaksi työmuotoa, vaikka se ei ollut alun perin mukana hankkeen erillisenä tavoitteena.
Opinnäytetyön toiminnankuvauksessa esiteltiin niitä työmuotoja, joissa terveydenhoitajan verkkotyötä oli kehitetty erilaisina palveluina. Näitä olivat reaaliaikaiset kahdenkeskinen ja ryhmächat , viiveelliset kysy-vastaa –palvelut, sähköposti ja tiedottaminen Facebookissa. Opinnäytetyön ja hankkeessa tehdyn kehittämisen tuloksena syntyi kuva Toiminnan suunnittelu- ja toteutusvaiheet, jossa kuvattiin vaiheet, jotka olisi tärkeää huomioida vastaavaa palvelua suunnitellessa. Jokainen vaihe kuvattiin yleisesti ja lisäksi hanketyössä saatujen kokemusten kautta.
Opinnäytetyön pohdinnassa ja kehittämisehdotuksissa nostettiin esille tiimin, johtamisen, asiakaslähtöisyyden, asiantuntijuuden ja terveydenhoidon verkkotyön kehittämisen merkitys tulevalle. Myös arvioinnin ja asiakaspalautteen merkitystä pidettiin hyvin tärkeänä kehittämiselle. Hanketyön vaikutukset innovatiivisuuteen haluttiin myös nostaa esille.
Tässä kehittämistyössä teoriaosuudessa käsiteltiin verkossa tapahtuvaa reaaliaikaista kohtaamista chateissa asiakkuuden, asiantuntijuuden, verkon ja neuvottelukeskeisyyden muodostamien kokonaisuuksien kautta. Näistä muodostui kolmio, jonka kaikki osat olivat tasavertaisina toisiinsa nähden. Näiden kautta asiakaslähtöisyys korostui vahvaksi osaksi työmuotoa, vaikka se ei ollut alun perin mukana hankkeen erillisenä tavoitteena.
Opinnäytetyön toiminnankuvauksessa esiteltiin niitä työmuotoja, joissa terveydenhoitajan verkkotyötä oli kehitetty erilaisina palveluina. Näitä olivat reaaliaikaiset kahdenkeskinen ja ryhmächat , viiveelliset kysy-vastaa –palvelut, sähköposti ja tiedottaminen Facebookissa. Opinnäytetyön ja hankkeessa tehdyn kehittämisen tuloksena syntyi kuva Toiminnan suunnittelu- ja toteutusvaiheet, jossa kuvattiin vaiheet, jotka olisi tärkeää huomioida vastaavaa palvelua suunnitellessa. Jokainen vaihe kuvattiin yleisesti ja lisäksi hanketyössä saatujen kokemusten kautta.
Opinnäytetyön pohdinnassa ja kehittämisehdotuksissa nostettiin esille tiimin, johtamisen, asiakaslähtöisyyden, asiantuntijuuden ja terveydenhoidon verkkotyön kehittämisen merkitys tulevalle. Myös arvioinnin ja asiakaspalautteen merkitystä pidettiin hyvin tärkeänä kehittämiselle. Hanketyön vaikutukset innovatiivisuuteen haluttiin myös nostaa esille.