Ohjauskeskustelujen tarvekartoitus ammattikorkeakoulussa
Kivioja, Teppo (2013)
Kivioja, Teppo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255075
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Kivioja, Teppo
Ohjauskeskustelujen tarvekartoitus Ammattikorkeakoulussa
Opettajankoulutuksen kehittämishanke 24 sivua + 4 liitesivua
Huhtikuu 2013
Tutor-/ ohjauskeskustelu on vuorovaikutustilanne opettajan ja opiskelijan välillä. Opiskelija tulee kuulluksi yksilönä ja opettajatutori oppii tuntemaan oman ryhmänsä opiskelijat paremmin. Keskustelujen avulla voidaan esimerkiksi auttaa ja ohjata opiskelijaa jonka opinnot eivät ole edenneet aikataulun mukaisesti. Ohjauksen merkitys nousee tulevaisuudessa entistä isompaan rooliin, kun ammattikorkeakoulujen uusi rahoitusmalli astuu voimaan vuoden 2014 alusta. Merkittävä rahoitusperuste tulee valmistuneiden määrästä sekä opiskelijamäärästä ketkä ovat suorittaneet 55 opintopistettä lukuvuodessa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa opiskelijoiden (N=38) sekä opetta-jien (N=7) näkemyksiä tutor-/ohjauskeskustelujen tarpeesta Satakunnan Ammattikorkeakoulun (SAMK) rakennustekniikan koulutusohjelmassa. Tavoitteena oli myös selvittää opiskelijoilta sekä opettajilta mielipiteitä ohjauskeskustelujen merkityksellisyydestä opintojen edistäjänä. Tarvekartoitus teetettiin kyselylomakkeiden avulla kevään 2013 aikana.
Kehittämishankkeen tulosten perusteella tutor-/ ohjauskeskusteluihin tullaan varmasti panostamaan tulevaisuudessa rakennustekniikan koulutusohjelmassa. Haasteena on opettajien työaikaresursointi, eli kuinka paljon todellisuudessa on aikaa keskusteluille ja miten se näkyy opettajan palkassa. Valtaosa opiskelijoista kokivat keskustelut tärkeiksi opintojen etenemisen suunnittelussa. Haasteena on saada ne opiskelijat keskusteluihin, jotka kipeimmin tarvitsisivat ohjausta opintojen etenemisen suunnittelussa. Näiden opiskelijoiden tavoittaminen olisi ensiarvoisen tärkeää.
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Kivioja, Teppo
Ohjauskeskustelujen tarvekartoitus Ammattikorkeakoulussa
Opettajankoulutuksen kehittämishanke 24 sivua + 4 liitesivua
Huhtikuu 2013
Tutor-/ ohjauskeskustelu on vuorovaikutustilanne opettajan ja opiskelijan välillä. Opiskelija tulee kuulluksi yksilönä ja opettajatutori oppii tuntemaan oman ryhmänsä opiskelijat paremmin. Keskustelujen avulla voidaan esimerkiksi auttaa ja ohjata opiskelijaa jonka opinnot eivät ole edenneet aikataulun mukaisesti. Ohjauksen merkitys nousee tulevaisuudessa entistä isompaan rooliin, kun ammattikorkeakoulujen uusi rahoitusmalli astuu voimaan vuoden 2014 alusta. Merkittävä rahoitusperuste tulee valmistuneiden määrästä sekä opiskelijamäärästä ketkä ovat suorittaneet 55 opintopistettä lukuvuodessa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa opiskelijoiden (N=38) sekä opetta-jien (N=7) näkemyksiä tutor-/ohjauskeskustelujen tarpeesta Satakunnan Ammattikorkeakoulun (SAMK) rakennustekniikan koulutusohjelmassa. Tavoitteena oli myös selvittää opiskelijoilta sekä opettajilta mielipiteitä ohjauskeskustelujen merkityksellisyydestä opintojen edistäjänä. Tarvekartoitus teetettiin kyselylomakkeiden avulla kevään 2013 aikana.
Kehittämishankkeen tulosten perusteella tutor-/ ohjauskeskusteluihin tullaan varmasti panostamaan tulevaisuudessa rakennustekniikan koulutusohjelmassa. Haasteena on opettajien työaikaresursointi, eli kuinka paljon todellisuudessa on aikaa keskusteluille ja miten se näkyy opettajan palkassa. Valtaosa opiskelijoista kokivat keskustelut tärkeiksi opintojen etenemisen suunnittelussa. Haasteena on saada ne opiskelijat keskusteluihin, jotka kipeimmin tarvitsisivat ohjausta opintojen etenemisen suunnittelussa. Näiden opiskelijoiden tavoittaminen olisi ensiarvoisen tärkeää.