Kansalaisopiston opintotarjonnan kehittäminen
Männistö, Hannele (2013)
Männistö, Hannele
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265177
Tiivistelmä
Vapaan sivistystyön tarkoituksena on järjestää elinikäisen oppimisen periaatteen pohjalta yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa ja aktiivista kansalaisuutta tukevaa koulutusta. Vapaana sivistystyönä järjestettävän koulutuksen tavoitteena on edistää ihmisten monipuolista kehittymistä, hyvinvointia sekä kansanvaltaisuuden, moniarvoisuuden, kestävän kehityksen, monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden toteutumista. Vapaassa sivistystyössä korostuu omaehtoinen oppiminen, yhteisöllisyys ja osallisuus. Vapaan sivistystyön oppilaitoksia ovat kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset ja opintokeskukset. Kansalaisopistot ovat paikallisiin ja alueellisiin sivistystarpeisiin pohjautuvia oppilaitoksia, jotka tarjoavat mahdollisuuksia omaehtoiselle oppimiselle ja kansalaisvalmiuksien kehittämiselle.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli saada tietoa, miten saataisiin tulevaisuudessakin kansalaisopistolle kurssilaisia ja miten he haluaisivat ilmoittautua kursseille. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa miten verhoilukurssin osallistuneet olivat arvioineet kurssin onnistuneen ja mitä kehitettävää olisi tulevaisuutta ajatellen. Haastattelin kansalaisopisto asiantuntijaa minkälaista kehittämistä kansalaisopisto toivoisi. Haastattelun perusteella sain toivomuksen markkinoinnin ja viestinnän kehittämisestä. Kehittämishankkeen pohjaksi tehtiin kolme erillistä kyselyä.
Huonekaluverhoilukurssilaiset (N=6) antoivat palautetta kyselyn muodossa kurssistaan, jossa haluttiin tietoa kurssin toteutuksen onnistumisesta ja opetuksen ja ajankohdan oikeellisuudesta. Lisäksi kysyttiin kehittämiskohteita huonekaluverhoilukurssille. Turun yliopiston tekstiilityön opettajakopistelijat (N=14) vastasivat kyselyyn kurssien näkyvyydestä ja miten haluavat ilmoittautua kursseille tulevaisuudessa. Opiskelijat olivat tutustumassa verhoomotyöskentelyyn ja yrittäjyyteen. Tein 2007 kyselyjen perusteella kyselyn kansalaisopiston kevätnäyttelyn kävijöiden kesken (N=116) keväällä 2013, miten he ovat saaneet tietoa kurssitarjonnasta ja miten haluisivat tulevaisuudessa ilmoittautua kansalaisopiston kurssille. Perustana markkinoinnin suunnittelulle ja laadun parantamiselle tein markkinointisuunnitelman lähtökohtaisesti siten, että se toisi lisää kurssilaisia kansalaisopistolle ja lisäisi yhteistyötä eri yhteisöjen kanssa tulevaisuudessa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli saada tietoa, miten saataisiin tulevaisuudessakin kansalaisopistolle kurssilaisia ja miten he haluaisivat ilmoittautua kursseille. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa miten verhoilukurssin osallistuneet olivat arvioineet kurssin onnistuneen ja mitä kehitettävää olisi tulevaisuutta ajatellen. Haastattelin kansalaisopisto asiantuntijaa minkälaista kehittämistä kansalaisopisto toivoisi. Haastattelun perusteella sain toivomuksen markkinoinnin ja viestinnän kehittämisestä. Kehittämishankkeen pohjaksi tehtiin kolme erillistä kyselyä.
Huonekaluverhoilukurssilaiset (N=6) antoivat palautetta kyselyn muodossa kurssistaan, jossa haluttiin tietoa kurssin toteutuksen onnistumisesta ja opetuksen ja ajankohdan oikeellisuudesta. Lisäksi kysyttiin kehittämiskohteita huonekaluverhoilukurssille. Turun yliopiston tekstiilityön opettajakopistelijat (N=14) vastasivat kyselyyn kurssien näkyvyydestä ja miten haluavat ilmoittautua kursseille tulevaisuudessa. Opiskelijat olivat tutustumassa verhoomotyöskentelyyn ja yrittäjyyteen. Tein 2007 kyselyjen perusteella kyselyn kansalaisopiston kevätnäyttelyn kävijöiden kesken (N=116) keväällä 2013, miten he ovat saaneet tietoa kurssitarjonnasta ja miten haluisivat tulevaisuudessa ilmoittautua kansalaisopiston kurssille. Perustana markkinoinnin suunnittelulle ja laadun parantamiselle tein markkinointisuunnitelman lähtökohtaisesti siten, että se toisi lisää kurssilaisia kansalaisopistolle ja lisäisi yhteistyötä eri yhteisöjen kanssa tulevaisuudessa.