Tavoitteellinen työharjoittelu : Perehdytysopas opiskelijan ja ohjaajan tueksi
Sandström, Tina (2013)
Sandström, Tina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265281
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda opiskelijan perehdytysopas Keski-Pohjanmaan keskussairaalan sosiaalityön yksikön käyttöön. Keski-Pohjanmaan keskussairaala on osa Kiurua, Keski-Pohjanmaan erikoissairaanhoito- ja perus-palvelukuntayhtymää. Tavoitteena oli hankkeen kautta vahvistaa opiskelijaohjauksellisia valmiuksia. Perehdytysoppaan on tarkoitus toimia perinteisesti tieto-pankkina toimipaikan ja organisaation toimintatavoista ja käytännön asioista. Lisäksi perehdytysoppaan on tarkoitus toimia ohjaajan perehdyttämis- ja ohjaustehtävän tukena. Tavoitteena oli laatia materiaali käytännönläheiseksi ja niin, että se sopii sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Kehittämishankkeeni toisena aiheena on perehtyä siihen, miten kokemuksellisen oppimisen periaatteita voidaan soveltaa opiskelijan perehdytyksessä ja ohjauksessa. Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriassa minua kiinnosti miten sen ajatuksia voisi konkreettisesti hyödyntää ohjaamisessa ja oppimisen edistämisessä. Taustalla on sosiaalialan vaativa ihmissuhde- ja vuorovaikutustyön luonne. Työssä tullaan erittäin lähelle ihmisten yksityisyyttä ja joudutaan tekemään sosiaalisia tilannearvioita ja tulkintoja asiakkaiden vaikeista elämäntilanteista ja arvioimaan palvelun tarvetta. Erityisesti sosiaali-alalla tarvitaan työnohjauksellisia elementtejä. Alaa aloittava opiskelija tarvitsee niitä vielä enemmän. Opiskelijan ohjaus tarjoaa mahdollisuuden tutkia sosiaalialan työtä, sen kuormittavuutta, haasteellisuutta ja motiiveja opiskelijan omista kokemuksista ja työyhteisön arkikäytännöistä käsin.
Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui käytännönläheinen perehdytysopas opiskelijan ja ohjaajan tueksi. Perehdytysopasta työstettiin toimintatutkimusmenetelmällistä lähestymistapaa soveltaen.
Kehittämishankkeeni toisena aiheena on perehtyä siihen, miten kokemuksellisen oppimisen periaatteita voidaan soveltaa opiskelijan perehdytyksessä ja ohjauksessa. Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriassa minua kiinnosti miten sen ajatuksia voisi konkreettisesti hyödyntää ohjaamisessa ja oppimisen edistämisessä. Taustalla on sosiaalialan vaativa ihmissuhde- ja vuorovaikutustyön luonne. Työssä tullaan erittäin lähelle ihmisten yksityisyyttä ja joudutaan tekemään sosiaalisia tilannearvioita ja tulkintoja asiakkaiden vaikeista elämäntilanteista ja arvioimaan palvelun tarvetta. Erityisesti sosiaali-alalla tarvitaan työnohjauksellisia elementtejä. Alaa aloittava opiskelija tarvitsee niitä vielä enemmän. Opiskelijan ohjaus tarjoaa mahdollisuuden tutkia sosiaalialan työtä, sen kuormittavuutta, haasteellisuutta ja motiiveja opiskelijan omista kokemuksista ja työyhteisön arkikäytännöistä käsin.
Kehittämishankkeen tuotoksena valmistui käytännönläheinen perehdytysopas opiskelijan ja ohjaajan tueksi. Perehdytysopasta työstettiin toimintatutkimusmenetelmällistä lähestymistapaa soveltaen.