Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"AMMATTITAITOINEN HENKILÖKUNTA TAKAA HYVÄN JA ASIALLISEN PALVELUN" -Asiakkaiden kokemuksia äitiys- ja lastenneuvolapalvelun laadusta

Heikkilä, Anu; Lukkarila, Tiina-Mari (2009)

 
Avaa tiedosto
Heikkila_Anu.pdf (1.078Mt)
Lataukset: 


Heikkilä, Anu
Lukkarila, Tiina-Mari
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912057123
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää neuvolapalveluiden laatua Himangalla asiakkaiden arvioimana. Tavoitteenamme oli, että tutkimustulosten avulla kunnan neuvolapalveluita voitaisiin kehittää entistä asiakaslähtöisemmiksi ja laadukkaimmiksi.
Tutkimuksessa käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli 19 monivalintakysymystä ja yksi avoin kysymys. Tutkimusaineisto muodostui 58 Himangan äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaasta, joista kaksi oli miestä ja 56 naista. Ikäjakauma 18 - 43 vuotta. Tutkimuksen vastausprosentti oli 100. Analysoimme tutkimusaineiston käyttämällä tilastolliseen analyysiin tarkoitettua SPSS for Windows -tilasto-ohjelmaa. Avoimen kysymyksen analysoinnissa käytimme sisällön analyysimenetelmää.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat olivat tyytyväisiä äitiys- ja lastenneuvolapalveluiden laatuun Himangalla. Erittäin hyväksi asiakkaat kokivat henkilökunnan ammattitaidon, ystävällisyyden ja tiedonsaannin raskauden/lapsen hoitoon kuuluvista asioista. Matalimmat arvosanat saivat jatkohoidon järjestäminen, perheen ongelmiin paneutuminen ja vastaanottoajan saaminen toivomuksen mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan vastaajan iällä ja koulutuksella oli merkitystä hänen kokemaansa hoidon laatuun. Vaihtelevimmin olivat vastanneet korkeasti koulutetut ja ikäluokka 25-34 -vuotiaat, jotka olivat antaneet myös heikompia arvosanoja. Avoimista vastauksista nousi esiin kehittämisehdotuksia, jotka koskivat asiakkaan kohtaamista, fyysistä ympäristöä ja neuvolan toimintaa.

Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä ja suunniteltaessa Himangan äitiys- ja lastenneuvolapalveluita. Vaikka tutkimuksen pienen otannan vuoksi tuloksia ei voida yleistää muiden kuntien neuvoloihin, niin esimerkiksi tutkimuksen kyselylomaketta voidaan käyttää kehitettäessä muiden neuvoloiden asiakaslähtöistä laadunhallintaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste