Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajien käsityksiä ryhmäytymisestä

Koski, Vesa-Pekka; Harsu, Maarit; Kostin-Harjamäki, Eija; Lehtivuori, Heli (2013)

 
Avaa tiedosto
Harsu_Koski_Kostin-Harjamaki_Lehtivuori.pdf (384.2Kt)
Lataukset: 


Koski, Vesa-Pekka
Harsu, Maarit
Kostin-Harjamäki, Eija
Lehtivuori, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285378
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli löytää toimivia työkaluja ryhmäytymiseen. Työssä selvitettiin, miten opettajan toiminta sekä keinot edistävät ryhmäytymistä ja mikä on opettajan merkitys ryhmäytymiselle. Lisäksi tarkasteltiin, miten ryhmäytyminen ehkäisee nuorten jatko-opinnoista ja työelämästä syrjäytymistä. Kehittämishanke perustuu 12 opettajan haastatteluun sekä aiheeseen liittyvän kirjallisuuden tarkasteluun. Haastattelut tehtiin tammi-helmikuussa 2013 eri oppilaitoksissa, jotka vaihtelivat alakoulusta yliopistoon. Haastatteluiden perusteella todettiin, että oppilaitoksissa ryhmäyttämisen työkalut ja käytännöt ovat sitä vakiintuneempia, mitä nuoremmista oppilaista on kyse. Opettajan merkitys ryhmän syntyprosessissa eli ryhmäytymisessä korostuu varsinkin ryhmän alkuvaiheessa ja/tai uuden oppilaan tullessa mukaan ryhmään. Siihen, miten opettajat voivat edistää ryhmäytymistä, vaikuttaa myös opettajien oma ryhmäytyminen toisten opettajien kanssa. Opettajat ovat hyvin selvillä ryhmäytymisen tärkeydestä ja he näkevät ryhmäytymisen ennalta ehkäisevän syrjäytymistä. Lisäksi opettajat ovat huomanneet, että ryhmäytyminen näkyy työrauhan paranemisena sekä poissaolojen ja kiusaamisen vähenemisenä. Hankkeessa tarkasteltiin myös ryhmäytymistä ja syrjäytymistä käsittelevää aikaisempaa kirjallisuutta ja tutkimusta. Vertaamalla haastattelun tuloksia aikaisempiin tutkimuksiin voidaan huomata, että haastatellut opettajat ovat hyvin samoilla linjoilla sen kanssa, mitä ryhmäyttämisestä ja syrjäytymisestä on esitetty kirjallisuudessa. Kehittämishankeen aikana kiinnostaviksi jatkotutkimus aiheeksi nousivat muun muassa klikkiytymisen, opettajien määräaikaisten työsuhteiden ja kurssimuotoisen opiskelun vaikutukset ryhmäytymiseen. Työn tilaaja on Tampereen ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste