Ehkäisevää päihdetyötä nuorille : esittävä taide alkoholivalistuksen keinona
Salmi, Johanna; Uotila, Essi (2013)
Salmi, Johanna
Uotila, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295434
Tiivistelmä
Nuoret vaikuttavat olevan murrosiässä erityisen alttiita päihdekokeiluille. Suomalaisnuoret juovat ensimmäisen humalansa keskimäärin 14-vuotiaina, mutta 12-vuotiaista lähes kaikki ovat vielä raittiita. ”MIMO – Moving In, Moving On! Application of Art Based Methods to Social and Youth Work” -hankkeen puitteissa toteutettiin taidelähtöisin menetelmin päihdevalistustapahtuma ”Saa olla selvänä”. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää nuorten mielipiteitä tapahtumasta ja alkoholinkäytöstä sekä teatteriesityksestä alkoholikasvatuksen keinona. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää tehokkaan päihdekasvatuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella ”Saa olla selvänä” -tapahtumien yhteydessä seitsemäsluokkalaisilta (n=386) neljässä Salon kaupungin yläkoulussa. Vastausprosentti oli 80 % seitsemäsluokkalaisista. Kyselylomake muodostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Aineisto analysoitiin monivalintakysymysten osalta SPSS-ohjelmalla ja avoimien kysymysten osalta laadullisella sisällönanalyysillä.
Neljä prosenttia nuorista ilmoitti, ettei tapahtuma saanut heitä miettimään alkoholinkäyttöön liittyviä asioita lainkaan. Nuorista 66 % koki saaneensa erittäin paljon tai paljon tärkeää tietoa alkoholinkäytön riskeistä ja haitoista. Seitsemäsluokkalaisista 29 % ei aio koskaan kokeilla tai käyttää alkoholia, mutta 16 % on jo kokeiluja tehnyt. Lähes kaikki vastanneista seitsemäsluokkalaisista olivat sitä mieltä, että hauskaa voi pitää ilman alkoholia.
Nuoret kokivat teatteriesityksen olevan hyvä tapa kertoa alkoholinkäytön riskeistä, ja se lisää päihteidenkäytön vaikutusten käsittelyä. Esitys myös tukee visuaalista oppimista ja helpottaa asian oppimista ylipäätään. Lisäksi se on nuorten mielestä mielenkiintoinen ja mielekäs tapa käsitellä aihetta. Nuoret toivoivat vastaavanlaista tapahtumaa tupakoinnista. Pieni osa nuorista koki, ettei teatteriesitys ollut sopiva keino kertoa alkoholinkäytön haitoista ja riskeistä.
Yhteenvetona voidaan todeta teatteriesityksen olevan vaikuttava ja nuorille mieluinen valistusmuoto, joka tukee erilaisia oppimistapoja. Nuorilta saatuja mielipiteitä kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa päihdekasvatusta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella ”Saa olla selvänä” -tapahtumien yhteydessä seitsemäsluokkalaisilta (n=386) neljässä Salon kaupungin yläkoulussa. Vastausprosentti oli 80 % seitsemäsluokkalaisista. Kyselylomake muodostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Aineisto analysoitiin monivalintakysymysten osalta SPSS-ohjelmalla ja avoimien kysymysten osalta laadullisella sisällönanalyysillä.
Neljä prosenttia nuorista ilmoitti, ettei tapahtuma saanut heitä miettimään alkoholinkäyttöön liittyviä asioita lainkaan. Nuorista 66 % koki saaneensa erittäin paljon tai paljon tärkeää tietoa alkoholinkäytön riskeistä ja haitoista. Seitsemäsluokkalaisista 29 % ei aio koskaan kokeilla tai käyttää alkoholia, mutta 16 % on jo kokeiluja tehnyt. Lähes kaikki vastanneista seitsemäsluokkalaisista olivat sitä mieltä, että hauskaa voi pitää ilman alkoholia.
Nuoret kokivat teatteriesityksen olevan hyvä tapa kertoa alkoholinkäytön riskeistä, ja se lisää päihteidenkäytön vaikutusten käsittelyä. Esitys myös tukee visuaalista oppimista ja helpottaa asian oppimista ylipäätään. Lisäksi se on nuorten mielestä mielenkiintoinen ja mielekäs tapa käsitellä aihetta. Nuoret toivoivat vastaavanlaista tapahtumaa tupakoinnista. Pieni osa nuorista koki, ettei teatteriesitys ollut sopiva keino kertoa alkoholinkäytön haitoista ja riskeistä.
Yhteenvetona voidaan todeta teatteriesityksen olevan vaikuttava ja nuorille mieluinen valistusmuoto, joka tukee erilaisia oppimistapoja. Nuorilta saatuja mielipiteitä kannattaa hyödyntää tulevaisuudessa päihdekasvatusta suunniteltaessa.