Digitaalisen markkinoinnin keinoja internetin vuorovaikutteisessa ympäristössä : markkinointiresurssien suuntaaminen internetissä
Ellonen, Niko (2013)
Ellonen, Niko
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295415
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy digitaaliseen markkinointiin ja markkinointiresurssien suuntaamiseen internetin vuorovaikutteisessa ympäristössä. Markkinointi on myynnin kasvua tukeva toiminto, jonka tavoitteena on luoda ja tuottaa asiakkaille arvoa ja hallita asiakassuhteita tavoilla, jotka hyödyttävät yritystä ja sen sidosryhmiä. Digitaalinen markkinointi on digitaalisessa muodossa tai mediassa tehtyä markkinointia.
Tutkimuksen alussa käsitellään ensin yleisesti markkinoinnin määritelmää sekä perinteisempiä markkinointikanavia. Markkinoinnin määritelmän jälkeen käsitellään markkinointia internetissä sekä digitaalisen markkinointiviestinnän eri muotoja. Osiossa tarkastellaan myös markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyviä kirjallisia julkaisuja sekä kirjoittajan omia havaintoja. Tutkimus on toteutettu pöytälaatikkotutkimuksena analysoimalla jo olemassa olevaa tietoa.
Tutkimuksessa tarkastellaan tehokasta resurssien suuntaamista internetmarkkinoinnissa. Digitaalisen markkinoinnin eri muotoja tarkastellaan tehokkuuden sekä mitattavuuden näkökulmasta. Tutkimuksen jälkimmäisessä osiossa tuodaan esiin malleja internetmarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseksi.
Tulokset osoittavat, että vähäisilläkin resursseilla on mahdollista tehdä tuloksekasta sekä näkyvää markkinointia internetissä. Tulokset osoittavat myös, että näkyvyyden rakentaminen internetissä on pitkäjänteinen prosessi. Näkyvyyden rakentamisessa on internetmarkkinoinnin ohella suositeltavaa käyttää myös perinteisempiä markkinointikanavia tukena.
Tutkimuksen alussa käsitellään ensin yleisesti markkinoinnin määritelmää sekä perinteisempiä markkinointikanavia. Markkinoinnin määritelmän jälkeen käsitellään markkinointia internetissä sekä digitaalisen markkinointiviestinnän eri muotoja. Osiossa tarkastellaan myös markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyviä kirjallisia julkaisuja sekä kirjoittajan omia havaintoja. Tutkimus on toteutettu pöytälaatikkotutkimuksena analysoimalla jo olemassa olevaa tietoa.
Tutkimuksessa tarkastellaan tehokasta resurssien suuntaamista internetmarkkinoinnissa. Digitaalisen markkinoinnin eri muotoja tarkastellaan tehokkuuden sekä mitattavuuden näkökulmasta. Tutkimuksen jälkimmäisessä osiossa tuodaan esiin malleja internetmarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseksi.
Tulokset osoittavat, että vähäisilläkin resursseilla on mahdollista tehdä tuloksekasta sekä näkyvää markkinointia internetissä. Tulokset osoittavat myös, että näkyvyyden rakentaminen internetissä on pitkäjänteinen prosessi. Näkyvyyden rakentamisessa on internetmarkkinoinnin ohella suositeltavaa käyttää myös perinteisempiä markkinointikanavia tukena.