Kouluturvallisuuden tarkastelua moniammatillisesta näkökulmasta
Hätönen, Sami; Aro, Anu; Koskelainen, Mari; Pernanen, Tiina; Turunen, Minna (2013)
Hätönen, Sami
Aro, Anu
Koskelainen, Mari
Pernanen, Tiina
Turunen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025828
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli koota kirjoittajien näkemyksiä opettajaopiskelijoina moniammatillisesta näkökulmasta sellaisista asioista, jotka vaikuttavat kouluturvallisuuteen. Kehittämishankkeessa pohdittiin, mistä kouluturvallisuus muodostuu ja miten jokainen opettaja voi sitä edistää omalta osaltaan.
Kirjoittajien eri näkökulmat kouluturvallisuuteen valottavat opettajien mahdollisuuksia vaikuttaa kouluturvallisuuteen, mutta käsittelevät kriittisesti myös vaikutusmahdollisuuksien realiteetteja sekä kouluturvallisuuden monisyisyyttä ja kompleksisuutta.
Kehittämishanke koostuu neljästä osasta.
Ensimmäisessä osassa esitetään johdanto aiheeseen. Siinä käsitellään ja määritellään kouluturvallisuuden keskeisiä osaelementtejä. Johdannossa esitellään myös hankkeen kirjoittajat sekä heidän näkökulmansa kouluturvallisuuteen.
Toinen osa muodostuu artikkeleista, joissa kirjoittajat esittelevät lähdekirjallisuuden ja oman ammatillisen näkökulmansa kautta kouluturvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Kirjoittajat pohtivat myös kouluyhteisöjen sekä yksittäisen opettajan mahdollisuuksia edistää kouluturvallisuutta omalla toiminnallaan.
Kolmas osa koostuu yhteenvedosta, jossa kannanottojen pääteemat on koottu yhteen. Kirjoituksissa korostui moniammatillisuuden näkökulma. Yhteenvedossa luodaan synteesiä kirjoitusten ja näkökulmien yhteneväisyyksistä ja siitä, mitä opettajana toimiva voi oppia kouluturvallisuudesta tämän kehittämishankkeen pohjalta. Yksittäinen opettaja voi toiminnallaan vaikuttaa moniin kouluyhteisön hyvinvointia lisääviin tekijöihin, mutta kokonaiskouluturvallisuudesta huolehtiminen on monen eri ammattiryhmän vastuulla.
Neljännessä osassa esitellään kehittämishankkeen pohjalta tehty juliste kouluturvallisuuden keskeisistä asioista. Juliste on suunniteltu hyödynnettäväksi esimerkiksi osana koulujen turvallisuuspäivää. Siinä korostetaan avainasioita, jotka huomioimalla jokainen opettaja voi osaltaan edistää kouluturvallisuutta.
Kirjoittajien eri näkökulmat kouluturvallisuuteen valottavat opettajien mahdollisuuksia vaikuttaa kouluturvallisuuteen, mutta käsittelevät kriittisesti myös vaikutusmahdollisuuksien realiteetteja sekä kouluturvallisuuden monisyisyyttä ja kompleksisuutta.
Kehittämishanke koostuu neljästä osasta.
Ensimmäisessä osassa esitetään johdanto aiheeseen. Siinä käsitellään ja määritellään kouluturvallisuuden keskeisiä osaelementtejä. Johdannossa esitellään myös hankkeen kirjoittajat sekä heidän näkökulmansa kouluturvallisuuteen.
Toinen osa muodostuu artikkeleista, joissa kirjoittajat esittelevät lähdekirjallisuuden ja oman ammatillisen näkökulmansa kautta kouluturvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Kirjoittajat pohtivat myös kouluyhteisöjen sekä yksittäisen opettajan mahdollisuuksia edistää kouluturvallisuutta omalla toiminnallaan.
Kolmas osa koostuu yhteenvedosta, jossa kannanottojen pääteemat on koottu yhteen. Kirjoituksissa korostui moniammatillisuuden näkökulma. Yhteenvedossa luodaan synteesiä kirjoitusten ja näkökulmien yhteneväisyyksistä ja siitä, mitä opettajana toimiva voi oppia kouluturvallisuudesta tämän kehittämishankkeen pohjalta. Yksittäinen opettaja voi toiminnallaan vaikuttaa moniin kouluyhteisön hyvinvointia lisääviin tekijöihin, mutta kokonaiskouluturvallisuudesta huolehtiminen on monen eri ammattiryhmän vastuulla.
Neljännessä osassa esitellään kehittämishankkeen pohjalta tehty juliste kouluturvallisuuden keskeisistä asioista. Juliste on suunniteltu hyödynnettäväksi esimerkiksi osana koulujen turvallisuuspäivää. Siinä korostetaan avainasioita, jotka huomioimalla jokainen opettaja voi osaltaan edistää kouluturvallisuutta.