Tutkimus TAOKK:iin ei-opettajana hakeutuneiden opiskelu- ja työurasta
Hautamäki, Minna; Kantonen, Jari (2013)
Hautamäki, Minna
Kantonen, Jari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025890
Tiivistelmä
Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun (TAOKK) tilauksesta tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, jolla pyrittiin selvittämään niiden opiskelijoiden opiskelumotiiveja, opintojen etenemistä ja myöhempää työuraa, jotka eivät toimi opettajina opintojen alkaessa (”ei-opettajat”). Kohderyhmänä olivat ne vuosina 2008-2010 opintonsa aloittaneet opiskelijat, jotka olivat hakuprosessissa kertoneet, etteivät toimi hakuhetkellä opettajana.
Tutkimuksessa selvisi, että uranvaihto on yleisin yksittäinen syy sille, että ei-opettajat hakeutuvat opettajaopintoihin, eli ilmiö liittyy usein urapohdintoihin. Ura-ankkureista tutkimus paljasti, että vaihto opettajan uraan perustuu useimmiten asiantuntijapätevyyden ankkuriin, eli taustalla on halu jakaa omaa asiantuntemusta opettajan työssä. Toisaalta monet toivovat opettajakoulutuksesta myös apua työllistymiseen tai jonkinlaista muuta hyötyä nykyisellä työuralla ilman uranvaihtosuunnitelmia.
Ei-opettajien opintojen etenemisestä selvisi, että he eivät keskeytä opintojaan merkittävästi useammin kuin TAOKK:n opiskelijat keskimäärin. He arvioivat opiskelumotivaationsa korkeaksi ja olivat kaiken kaikkiaan TAOKK:n opintoihin varsin tyytyväisiä.
Työurien kehityksestä tutkimus paljasti sen, että päätoimisina opettajina toimi opettajaopintojen jälkeen 28% tutkimukseen vastanneista. Lisäksi monet olivat hakeneet opettajan töitä siinä vielä onnistumatta, ja osa vielä harkitsee sitä. Työurien muutokset olivat kuitenkin kaiken kaikkiaan monenkirjavia.
Tutkimuksessa selvisi, että uranvaihto on yleisin yksittäinen syy sille, että ei-opettajat hakeutuvat opettajaopintoihin, eli ilmiö liittyy usein urapohdintoihin. Ura-ankkureista tutkimus paljasti, että vaihto opettajan uraan perustuu useimmiten asiantuntijapätevyyden ankkuriin, eli taustalla on halu jakaa omaa asiantuntemusta opettajan työssä. Toisaalta monet toivovat opettajakoulutuksesta myös apua työllistymiseen tai jonkinlaista muuta hyötyä nykyisellä työuralla ilman uranvaihtosuunnitelmia.
Ei-opettajien opintojen etenemisestä selvisi, että he eivät keskeytä opintojaan merkittävästi useammin kuin TAOKK:n opiskelijat keskimäärin. He arvioivat opiskelumotivaationsa korkeaksi ja olivat kaiken kaikkiaan TAOKK:n opintoihin varsin tyytyväisiä.
Työurien kehityksestä tutkimus paljasti sen, että päätoimisina opettajina toimi opettajaopintojen jälkeen 28% tutkimukseen vastanneista. Lisäksi monet olivat hakeneet opettajan töitä siinä vielä onnistumatta, ja osa vielä harkitsee sitä. Työurien muutokset olivat kuitenkin kaiken kaikkiaan monenkirjavia.