Motoriikkakerhot alakoululaisen motorisen kehityksen ja hyvinvoinnin tukena
Myrén, Sanna; Kivero-Lehtinen, Erika (2013)
Myrén, Sanna
Kivero-Lehtinen, Erika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036005
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä motoriikkakerho-opas lasten parissa työskentelevien avuksi kerhon perustamista varten ja osallistua 6-8-vuotiaille järjestettävän motoriikkakerhon suunnitteluun ja ohjaukseen. Opas ja toiminta on toteutettu yhteistyössä Hämeen liikunta ja urheilu ry:n KOLIKO- hankkeen kanssa. Opinnäytetyön menetelmänä oli tuotokseen ja toimintaan painottuva työ, jonka lopputuloksena syntyi opas. Opinnäytetyössä tuodaan esille kirjallisuuden ja tutkitun tiedon kautta, miten liikunnan avulla voidaan vaikuttaa lapsen motoriseen kehitykseen, oppimiseen, terveyteen ja hyvinvointiin.
Opas tehtiin opetushenkilökunnalle sekä lasten parissa työskenteleville. Toivomme sen esimerkiksi auttavan hoitohenkilökuntaa heidän ohjatessaan sairastuneita lapsia ja heidän perheitään liikunnallisen elämän pariin. Oppaaseen sisällytettiin lyhyesti teoriatietoa lapsen motorisesta kehityksestä ja liikkumisen hyödyistä sekä ohjeistusta, miten voi perustaa motoriikkakerhon kutsukerhoperiaatteella. Opas on liitettynä työn loppuun. Opas tehtiin työelämäyhteyden toiveita huomioon ottaen, kaikille halukkaille helposti saataville internetiin.
Työhön sisältyi toiminnallinen osuus, jossa ohjattiin motoriikkakerhoa yhdessä Hämeen liikunta ja urheilu ry:n liikuntakoordinaattorin kanssa neljä kertaa syksyn 2012 aikana. Kerhoon osallistui lapsia, joilla oli tarvetta harjoittaa motorisia taitojaan. Lapset viihtyivät ja olivat innolla mukana toiminnassa. Näimme kehitystä lasten taidoissa jo neljän kerran aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lasten parissa työskentelevien valmiuksia perustaa motoriikkakerho ja sen avulla parantaa sekä edistää lasten hyvinvointia ja terveyttä. Kehittämisehdotuksena on tehdä tutkimus, joka selvittää millä tavoin lapset ovat kokeneet motoriikkakerhotoiminnan ja miten vanhemmat kokevat lapsensa hyötyneen kerhosta. Jatkossa olisi hyvä perustaa lasten psykiatrisessa hoitotyössä liikunnallinen kerho ja tutkia sen vaikuttavuutta lasten kuntoutumiseen.
Opas tehtiin opetushenkilökunnalle sekä lasten parissa työskenteleville. Toivomme sen esimerkiksi auttavan hoitohenkilökuntaa heidän ohjatessaan sairastuneita lapsia ja heidän perheitään liikunnallisen elämän pariin. Oppaaseen sisällytettiin lyhyesti teoriatietoa lapsen motorisesta kehityksestä ja liikkumisen hyödyistä sekä ohjeistusta, miten voi perustaa motoriikkakerhon kutsukerhoperiaatteella. Opas on liitettynä työn loppuun. Opas tehtiin työelämäyhteyden toiveita huomioon ottaen, kaikille halukkaille helposti saataville internetiin.
Työhön sisältyi toiminnallinen osuus, jossa ohjattiin motoriikkakerhoa yhdessä Hämeen liikunta ja urheilu ry:n liikuntakoordinaattorin kanssa neljä kertaa syksyn 2012 aikana. Kerhoon osallistui lapsia, joilla oli tarvetta harjoittaa motorisia taitojaan. Lapset viihtyivät ja olivat innolla mukana toiminnassa. Näimme kehitystä lasten taidoissa jo neljän kerran aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lasten parissa työskentelevien valmiuksia perustaa motoriikkakerho ja sen avulla parantaa sekä edistää lasten hyvinvointia ja terveyttä. Kehittämisehdotuksena on tehdä tutkimus, joka selvittää millä tavoin lapset ovat kokeneet motoriikkakerhotoiminnan ja miten vanhemmat kokevat lapsensa hyötyneen kerhosta. Jatkossa olisi hyvä perustaa lasten psykiatrisessa hoitotyössä liikunnallinen kerho ja tutkia sen vaikuttavuutta lasten kuntoutumiseen.