Kirjallisuuskatsaus ryhmäohjaukseen hoitotyön menetelmänä
Bogdanoff, Tanja (2012)
Bogdanoff, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301021011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301021011
Tiivistelmä
Taloudellisten ja ajankäytöllisten resurssien vähentyessä hoitotyössä, ryhmäohjaus voi toimia hyvänä vaihtoehtoisena tapana jakaa tietoa ihmisille. Ryhmäohjausta ohjausmenetelmänä on pääosin hyödynnetty hoitotyössä itsehoitoryhmissä, vertaisryhmissä ja terapiaryhmissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millaisia ryhmäohjauksia hoitotyössä on toteutettu ja millaisia kokemuksia potilaat ja omaiset ovat ryhmäohjauksesta saaneet. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitotyönopiskelijoille ja hoitotyöntekijöille, jota he voisivat hyödyntää ryhmäohjausten suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineiston haku tehtiin useammasta tietokannasta, kattavan haun takaamiseksi aineistoa haettiin myös manuaalisesti. Opinnäytetyön aineisto koostui yhdeksästä (9) tutkimuksesta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella ryhmäohjausta voidaan hyödyntää monella eri asiantuntijuusalueella ja osana myös muita ohjausmenetelmiä. Ryhmätoiminnan alussa tulee miettiä kenelle ryhmäohjaus suunnataan ja millaisia tavoitteita ohjaukselta haetaan. Ryhmädynamiikan tunteminen on ryhmänohjaajalle tärkeää, jotta hän kykenee tukemaan ryhmän toimintaa sen elinkaaren eri vaiheissa. Ryhmänohjaajalla tulee olla tietoa ohjattavasta aiheesta ja hänen tulee osata jakaa tietoa ja ylläpitää keskustelua sopivassa suhteessa. Vertaistuen merkitys ryhmäohjauksessa nousee tärkeäksi. Ryhmäohjauksissa jäsenet voivat jakaa tunteitaan, kokemuksiaan ja neuvojaan toisilleen.
Työtä voivat hyödyntää hoitotyönopiskelijat ja hoitotyöntekijät. Työssä kuvataan ryhmäohjauksissa huomioonotettavia asioita ryhmänohjaajan kuin ryhmän jäsenen näkökulmasta. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä siitä miten ryhmänohjaajan kokemus vaikuttaa ryhmäohjauksen onnistumiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millaisia ryhmäohjauksia hoitotyössä on toteutettu ja millaisia kokemuksia potilaat ja omaiset ovat ryhmäohjauksesta saaneet. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitotyönopiskelijoille ja hoitotyöntekijöille, jota he voisivat hyödyntää ryhmäohjausten suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Aineiston haku tehtiin useammasta tietokannasta, kattavan haun takaamiseksi aineistoa haettiin myös manuaalisesti. Opinnäytetyön aineisto koostui yhdeksästä (9) tutkimuksesta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella ryhmäohjausta voidaan hyödyntää monella eri asiantuntijuusalueella ja osana myös muita ohjausmenetelmiä. Ryhmätoiminnan alussa tulee miettiä kenelle ryhmäohjaus suunnataan ja millaisia tavoitteita ohjaukselta haetaan. Ryhmädynamiikan tunteminen on ryhmänohjaajalle tärkeää, jotta hän kykenee tukemaan ryhmän toimintaa sen elinkaaren eri vaiheissa. Ryhmänohjaajalla tulee olla tietoa ohjattavasta aiheesta ja hänen tulee osata jakaa tietoa ja ylläpitää keskustelua sopivassa suhteessa. Vertaistuen merkitys ryhmäohjauksessa nousee tärkeäksi. Ryhmäohjauksissa jäsenet voivat jakaa tunteitaan, kokemuksiaan ja neuvojaan toisilleen.
Työtä voivat hyödyntää hoitotyönopiskelijat ja hoitotyöntekijät. Työssä kuvataan ryhmäohjauksissa huomioonotettavia asioita ryhmänohjaajan kuin ryhmän jäsenen näkökulmasta. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä siitä miten ryhmänohjaajan kokemus vaikuttaa ryhmäohjauksen onnistumiseen.