Kodin ja koulun yhteistyö syrjäytymisen ehkäisijänä
Puumalainen, Hanna (2013)
Puumalainen, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066388
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kodin ja koulun yhteistyö syrjäytymisen ehkäisijänä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka huoltajat tuntevat jo olemassa olevia koulun varhaisen tuen ja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisyn tukijärjestelmiä sekä miten näitä voisi kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla haastatellen viisi ekaluokkalaisten lasten huoltajaa.
Tulosten mukaan lapsen vahvuuksien huomioiminen sekä sosiaalisten taitojen kartuttaminen päiväkotiaikana on tärkeää, koska syrjäytyminen voi alkaa jo päiväkodista. Varhainen tuki lapsen päivittäisessä toiminnassa perustuu myös päiväkodin sekä koulun henkilöstön osaamiseen. Oppilashuollon merkitys varhaisen tuen kehittämisessä on suuri. Tuen saaminen varhaisessa vaiheessa edellyttää moniammatillista yhteistyötä. Lapsen tukemisessa puuttumisen ja tuen oikea ajoitus on tärkeää. Kaikkein tärkeintä on, että se toteutuu lasta ja perhettä kunnioittavasti, leimaamatta, avoimesti ja tukea antaen. Huoltajien mielestä myös vanhempien vertaistuki lisää kodin ja koulun yhteistyötä. Huoltajien osallisuutta lisäämällä on tiedotettava, miten kouluyhteisö ja koulun oppilashuoltopalvelut käytännössä toimivat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka huoltajat tuntevat jo olemassa olevia koulun varhaisen tuen ja sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisyn tukijärjestelmiä sekä miten näitä voisi kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla haastatellen viisi ekaluokkalaisten lasten huoltajaa.
Tulosten mukaan lapsen vahvuuksien huomioiminen sekä sosiaalisten taitojen kartuttaminen päiväkotiaikana on tärkeää, koska syrjäytyminen voi alkaa jo päiväkodista. Varhainen tuki lapsen päivittäisessä toiminnassa perustuu myös päiväkodin sekä koulun henkilöstön osaamiseen. Oppilashuollon merkitys varhaisen tuen kehittämisessä on suuri. Tuen saaminen varhaisessa vaiheessa edellyttää moniammatillista yhteistyötä. Lapsen tukemisessa puuttumisen ja tuen oikea ajoitus on tärkeää. Kaikkein tärkeintä on, että se toteutuu lasta ja perhettä kunnioittavasti, leimaamatta, avoimesti ja tukea antaen. Huoltajien mielestä myös vanhempien vertaistuki lisää kodin ja koulun yhteistyötä. Huoltajien osallisuutta lisäämällä on tiedotettava, miten kouluyhteisö ja koulun oppilashuoltopalvelut käytännössä toimivat.