Färganvändning för webben : En forskning om hur färger kan användas i webbprojekt hos företag
Åbonde, Jens-Jesper (2013)
Åbonde, Jens-Jesper
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066401
Tiivistelmä
Färger är en viktig del vid skapande av projekt för webben. Eftersom färger kan tolkas olika är det viktigt att ha en fördjupad förståelse för färgers inverkan på människan samt färgers relationer till varandra. Färgteorier omfattar grundläggande teorier för skapande av färgharmoni och färg associationer och är ett viktigt hjälpmedel för att öka förståelsen för färger. Färgteorier kan vara till hjälp hos design företag och kan spela en avgörande roll vid färgval i företagens webbprojekt. Därför är det av stort intresse att ta reda på hur design företag arbetar med färg och huruvida färgteorier tas i användning under webbprojekt på en professionell nivå. Detta gjordes genom en kvalitativ undersökning där företag inom Finland besvarade ett frågeformulär bestående av frågor relaterade till färgteori.
Detta examensarbete analyserar färglära på ett psykologiskt och teoretiskt plan för att ge grundläggande kunskap om hur människan ser färger och för att kunna behandla färger på bästa möjliga sätt inom webbdesign. Examensarbetet tar reda på hur företag jobbar med färger inom webbranschen för att ge grafiska designers en bättre bild av hur man kan behandla färger på en professionell nivå. Arbetet är ämnat att ge personer med grafisk design som inriktning bättre kunskap om färger och hur man kan jobba med färger för webben. I examensarbetet framkommer vikten med färger och färgteorier hos design företag, och att de använder sig av dessa i sina webbprojekt. Användningen är dock varierande hos företagen beroende på tjänster dessa erbjuder. Colors are an important part in Web projects. Because colors can be interpreted different-ly, it is important to have a deeper understanding of how color effect humans and the re-lationships color have with each other. Color theories cover basic theories for the creation of color harmony and color associations and is an important means to increase under-standing of colors. Color theory can help design companies and can play a crucial role when choosing colors in corporate Web projects. It is therefore of great interest to find out how design companies work with color, and whether color theories are used during Web projects at a professional level. This was done by a qualitative survey where companies in Finland answered a questionnaire comprising questions related to color theory.
This thesis analyzes color theory on a psychological and theoretical field to provide basic knowledge about how humans see colours and are able to process colors in the best possible way in Web design. The thesis examines how companies work with colors in the Web industry to provide graphic designers a better idea of how to manage colors on a professional level. The work is intended to provide people with graphic design specialization better knowledge about colors and how to work with colors for the Web. The thesis emerges the importance of colors and color theories to design companies, and that color theories are used in their Web projects. However, the use varies among companies depending on the services they offer.
Detta examensarbete analyserar färglära på ett psykologiskt och teoretiskt plan för att ge grundläggande kunskap om hur människan ser färger och för att kunna behandla färger på bästa möjliga sätt inom webbdesign. Examensarbetet tar reda på hur företag jobbar med färger inom webbranschen för att ge grafiska designers en bättre bild av hur man kan behandla färger på en professionell nivå. Arbetet är ämnat att ge personer med grafisk design som inriktning bättre kunskap om färger och hur man kan jobba med färger för webben. I examensarbetet framkommer vikten med färger och färgteorier hos design företag, och att de använder sig av dessa i sina webbprojekt. Användningen är dock varierande hos företagen beroende på tjänster dessa erbjuder.
This thesis analyzes color theory on a psychological and theoretical field to provide basic knowledge about how humans see colours and are able to process colors in the best possible way in Web design. The thesis examines how companies work with colors in the Web industry to provide graphic designers a better idea of how to manage colors on a professional level. The work is intended to provide people with graphic design specialization better knowledge about colors and how to work with colors for the Web. The thesis emerges the importance of colors and color theories to design companies, and that color theories are used in their Web projects. However, the use varies among companies depending on the services they offer.