Finländsk wellness turism : Praktikfall Flamingo Spa & Wellness, vad gör en upplevelse minnesvärd?
Vikman, Bettina (2013)
Vikman, Bettina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066528
Tiivistelmä
Wellness konceptet är både internationellt och nationellt sett en megatrend. Wellness kan starkt kopplas till turism genom till exempel olika spa tjänster. Jag har valt att undersöka finsk wellness turism med en koncentration på uppdragsgivaren Flamingo Spa & Wellness tjänster och hur en minnesvärd upplevelse skapas. Frågeställningen innehåller följande frågor: Hurudana egenskaper besitter Flamingo Spa & Wellness typiska besökare? Hur upplevde kunden sin tjänstestig? Hur kunde tjänsterna utvecklas? Syftet med examensarbetet är att Flamingo Spa & Wellness skall få mer detaljerad kunskap om det finska vuxna kundsegmentet och dess behov samt åsikter om wellness tjänster. Delsyftet är att redogöra för de viktigaste komponenterna i en spa behandling som påverkar kundens helhetsupplevelse. Den teoretiska referensramen behandlar följande tre huvudområden: wellness, konsumentbeteende och tjänsteutveckling. Undersökningen gjordes i form av en kvalitativ undersökning där 19 personer som besökt Spa & Wellness avdelningen och haft en behandling intervjuades i cirka 10 minuter. Undersökningen visar att respondenterna varit nöjda med tjänsterna och behandlingen de haft. Det fanns inte stora skillnader i svaren, vilket kan bero på att alla respondenter var finländare och var på ett dags- eller kvällsbesök. Reliabiliteten var bra då intervju resultaten jämfördes med varandra och resultaten av Flamingo Spa & Wellness kvalitetsmätning gjord av Kvalitet till 1000. Det huvudsakliga resultatet var att den typiska besökaren är en medelålders kvinna som upplevde tjänstestigen som bra. Huvudkomponenterna i en upplevelseful spa behandling var sinnen, betjäning, omgivning, kundens fysiska & psykiska egenskaper och förväntningar. Utvecklingsförslagen för företaget var bland annat att göra mer kundsegmentering (till exempel för män och pensionärer), bättre vägledning, förbättra mat och dryck utbudet på cafét som är i samband av avdelningen och ha en mer färggrann klädsel för personalen. Arbetet svarade på frågeställningen och validiteten var lyckad. Teorierna var relevanta och fungerade bra som hjälpmedel för att analysera svaren