Älylauta : Kelamatriisin ohjaus
Helenius, Sami (2013)
Helenius, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066615
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066615
Tiivistelmä
Tässä työssä tutustutaan kelamatriisiohjauskytkennän suunnittelun eri vaiheisiin ja pyritään esittämään muutamia ongelmia joita kohdattiin. Työssä myös esitellään solenoidien tekemiseen käytettyä käämintälaitetta.
Ensin lasketaan teoreettisia arvoja solenoidin koolle ja virran tarpeelle esiteltyjen fysiikan lakien avulla. Laskettuja arvoja pidettiin lähinnä suuntaa antavina. Nämä solenoidit asetettiin Proto 1.0:aan, jossa toimintaperiaate testattiin ja suoritettiin joitain mittauksia. Mittausten perusteella suunniteltiin uudet solenoidit Proto 2.0:lle ja testattiin suunnitellun kelaohjauskytkennän toimintaa.
Lopputyön suurimmiksi haasteiksi muodostui kelojen suunnittelu ja proto 2.0 toimimaan saattaminen.
Tuotoksena saatiin toimiva kelamatriisin ohjaukseen tarkoitettu kytkentä. Kytkentää ei onnistuneesti päästy testaamaan kelamatriisille, sillä kelamatriisin suunnitteluvaiheessa ei otettu huomioon solenoidien kunnollista kiinnittämistä. Tämä johti solenoidien johdinlankojen jatkuvaan katkeilemisiin ja mystisiin oikosulkuihin piirilevyllä.
Ensin lasketaan teoreettisia arvoja solenoidin koolle ja virran tarpeelle esiteltyjen fysiikan lakien avulla. Laskettuja arvoja pidettiin lähinnä suuntaa antavina. Nämä solenoidit asetettiin Proto 1.0:aan, jossa toimintaperiaate testattiin ja suoritettiin joitain mittauksia. Mittausten perusteella suunniteltiin uudet solenoidit Proto 2.0:lle ja testattiin suunnitellun kelaohjauskytkennän toimintaa.
Lopputyön suurimmiksi haasteiksi muodostui kelojen suunnittelu ja proto 2.0 toimimaan saattaminen.
Tuotoksena saatiin toimiva kelamatriisin ohjaukseen tarkoitettu kytkentä. Kytkentää ei onnistuneesti päästy testaamaan kelamatriisille, sillä kelamatriisin suunnitteluvaiheessa ei otettu huomioon solenoidien kunnollista kiinnittämistä. Tämä johti solenoidien johdinlankojen jatkuvaan katkeilemisiin ja mystisiin oikosulkuihin piirilevyllä.