EURES-PALVELUN TYÖNANTAJAVIESTINNÄN JA PALVELUPROSESSIN KEHITTÄMINEN : Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa
Ikonen, Tiina (2013)
Ikonen, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066575
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka EURES-palvelun palveluprosessia, tunnettuutta ja työnantajille suunnattua viestintää voisi kehittää Etelä-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen haastattelin kymmentä eri alojen työnantajaa. Tutkimuksessa kysyin muun muassa kansainvälisen rekrytoinnin tarpeesta ja palveluprosessin tuntemisesta. Kysyin myös eri tavoista ottaa yhteyttä työnantajiin ja kuinka markkinointiviestintä menisi parhaiten perille ja jäisi mieleen. Lisäksi selvitin asenteita ulkomaalaistaustaista työvoimaa kohtaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että EURES-palvelu oli työnantajien parissa melko tuntematon palvelu. Työnantajat eivät tunnistaneet EURESia eurooppalaisen työvoiman välityspalveluksi vaan puhuivat venäläisistä opiskelijoista. Työnantajat eivät tunteneet palveluprosessia. EURES-palvelun viestintä todettiin melko olemattomaksi. EURESilta toivottiin aktiivisempaa viestintää ja palveluprosessin avaamista. Parhaiksi viestintäkanaviksi nousivat sähköpostimarkkinointi ja henkilökohtaiset tapaamiset sekä yksittäin että ryhmätilaisuuksissa. Aktiivisimmat työnantajat etsivät tietoa kansainvälisestä rekrytoinnista internetistä. Asenteet ulkomaista työvoimaa kohtaan jakautuivat kahtia, toisaalta ulkomaisen työvoiman hankintaa kohtaan ei noussut erityisiä esteitä mutta ei erityistä tarvettakaan.
Tutkimusaineiston pohjalta tein Etelä-Savon TE-toimistolle EURES-palvelun kehityssuunnitelman, jota voin hyö-dyntää suoraan työssäni. Lisäksi kehityssuunnitelmaa voin käyttää seuraavaa ESR-rakennerahastokauden hankesuunnitelmaa tehdessä.
Toteutin opinnäytetyön laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimukseen haastattelin kymmentä eri alojen työnantajaa. Tutkimuksessa kysyin muun muassa kansainvälisen rekrytoinnin tarpeesta ja palveluprosessin tuntemisesta. Kysyin myös eri tavoista ottaa yhteyttä työnantajiin ja kuinka markkinointiviestintä menisi parhaiten perille ja jäisi mieleen. Lisäksi selvitin asenteita ulkomaalaistaustaista työvoimaa kohtaan.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että EURES-palvelu oli työnantajien parissa melko tuntematon palvelu. Työnantajat eivät tunnistaneet EURESia eurooppalaisen työvoiman välityspalveluksi vaan puhuivat venäläisistä opiskelijoista. Työnantajat eivät tunteneet palveluprosessia. EURES-palvelun viestintä todettiin melko olemattomaksi. EURESilta toivottiin aktiivisempaa viestintää ja palveluprosessin avaamista. Parhaiksi viestintäkanaviksi nousivat sähköpostimarkkinointi ja henkilökohtaiset tapaamiset sekä yksittäin että ryhmätilaisuuksissa. Aktiivisimmat työnantajat etsivät tietoa kansainvälisestä rekrytoinnista internetistä. Asenteet ulkomaista työvoimaa kohtaan jakautuivat kahtia, toisaalta ulkomaisen työvoiman hankintaa kohtaan ei noussut erityisiä esteitä mutta ei erityistä tarvettakaan.
Tutkimusaineiston pohjalta tein Etelä-Savon TE-toimistolle EURES-palvelun kehityssuunnitelman, jota voin hyö-dyntää suoraan työssäni. Lisäksi kehityssuunnitelmaa voin käyttää seuraavaa ESR-rakennerahastokauden hankesuunnitelmaa tehdessä.