Kodin sisustustekstiilien markkinointti Kangastus Oy:ssä
Heinonen, Heidi-Maria (2013)
Heinonen, Heidi-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä, kun ostettavana tuotteena ovat kodin sisustustekstiilit. Tavoitteina oli ottaa selvää, mistä kuluttajat useimmiten ostavat sisustustekstiilinsä ja mitkä tekijät merkitsevät eniten kuluttajan ostopäätökseen. Työn tavoitteisiin kuului myös tutkia, kuinka suurelle osalle kuluttajista tuotteen brändillä on painoarvoa sekä kuinka moni vastaajista tietää yrityksen Kangastus Oy. Ostokäyttäytymistä tutkittiin paperisilla kyselylomakkeilla sekä internetin välityksellä E-lomakkeilla.
Kyselylomakkeissa käytettiin pääasiassa monivalintakysymyksiä. Kysymyksillä saatiin mm. selvitettyä, miten ostopaikan valinta vaihtelee opiskelijoiden, työssäkäyvien, eläkeläisten ja työttömien välillä. Lomakkeella kysyttiin myös vastaajien taustatietoja, joita olivat sukupuoli, ikä, sekä postitoimipaikka. Näitä tietoja hyväksikäyttäen pystyttiin vertailemaan taustatietojen, ostopaikkojen ja elämäntilanteiden vaikutuksia toisiinsa. Tuloksien avulla selviä eroja ostokäyttäytymisessä nähtiin mm. opiskelijoiden ja työssäkäyvien, sekä naisten ja miesten välillä.
Kyselytutkimuksen ohella teoriaosassa käytiin läpi mm. markkinoinnin historiaa, tehtäviä, tavoitteita ja markkinointikanavia. Työssä kerrotaan myös tutkimuslomakkeen suunnittelusta sekä otannasta.
Kangastus Oy:n kanssa on sovittu, että tutkimustulokset ja johtopäätökset ovat luottamuksellisia. Opinnäytetyössä käytetyt kyselylomakkeet ovat julkisia ja ovat liitteissä 1 ja 2.
Kyselylomakkeissa käytettiin pääasiassa monivalintakysymyksiä. Kysymyksillä saatiin mm. selvitettyä, miten ostopaikan valinta vaihtelee opiskelijoiden, työssäkäyvien, eläkeläisten ja työttömien välillä. Lomakkeella kysyttiin myös vastaajien taustatietoja, joita olivat sukupuoli, ikä, sekä postitoimipaikka. Näitä tietoja hyväksikäyttäen pystyttiin vertailemaan taustatietojen, ostopaikkojen ja elämäntilanteiden vaikutuksia toisiinsa. Tuloksien avulla selviä eroja ostokäyttäytymisessä nähtiin mm. opiskelijoiden ja työssäkäyvien, sekä naisten ja miesten välillä.
Kyselytutkimuksen ohella teoriaosassa käytiin läpi mm. markkinoinnin historiaa, tehtäviä, tavoitteita ja markkinointikanavia. Työssä kerrotaan myös tutkimuslomakkeen suunnittelusta sekä otannasta.
Kangastus Oy:n kanssa on sovittu, että tutkimustulokset ja johtopäätökset ovat luottamuksellisia. Opinnäytetyössä käytetyt kyselylomakkeet ovat julkisia ja ovat liitteissä 1 ja 2.