dc.contributor.author | Saitajoki, Leila | |
dc.contributor.author | Kähäri-Laine, Erja | |
dc.date.accessioned | 2009-12-08T11:17:33Z | |
dc.date.available | 2009-12-08T11:17:33Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-200912077202 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/5721 | |
dc.description.abstract | Lasten toimintaterapeutin yhtenä tehtävänä kuntoutuksen kokonaisuudessa on osallistua lapsen toiminnan, leikin, sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen kokonaisarviointiin. Arvioinnissa toimintaterapeutti käyttää standardoituja testejä sekä strukturoimattomampia menetelmiä.
V. 2006 USA:ssa julkaistulla Miller Function and Participation Scales testillä (M-FUN) arvioidaan 2 v 6 kk – 7 v 11 kk ikäisten lasten visuo-, hieno- ja karkeamotorisia taitoja leikinomaisten ja toiminnallisten tehtävien avulla. Toiminnan ohella testissä havainnoidaan lasta osallistumisen ja ympäristön näkökulmasta sekä arvioidaan taustalla olevia neuromotorisia perusvalmiuksia.
Koska kulttuuritekijät voivat vaikuttaa erilaisen etnisen taustan omaavien lasten arviointituloksiin, arviointimenetelmän soveltuvuus toiseen kulttuuriin täytyy tutkia. M-FUN -testissä mahdollisesti suurimmat kulttuurilliset erot esiintyvät visuomotoriikan osioissa, sillä osa tehtävistä sisältää vierasperäisiä kirjaimia ja sanoja sekä lauseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia M-FUN -testin visuomotorisen osion soveltuvuutta suomalaisten lasten visuomotoristen taitojen arvioinnissa. Tutkimuksessa verrataan suomalaisten lasten visuomotoriikan tuloksia amerikkalaisten lasten tuloksiin ja selvitetään vierasperäisten kirjainten ja sanojen vaikutusta testistä suoriutumiseen. Tutkimusjoukko koostui 7 v 0kk – 7 v 11kk ikäisistä Turun seudulla asuvista koululaisista.
Tutkimustuloksena todettiin M-FUN -testin visuomotorisen osion soveltuvan hyvin suomalaislasten arviointiin, sillä amerikkalaisten ja suomalaisten lasten arviointitulokset eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Englanninkielinen lause oli suomalaislapsille liian vaikea, mutta sanojen kirjoittamisessa ajan lisäys paransi tuloksia huomattavasti. Jatkotutkimusehdotuksena suosittelemme kuitenkin testiosioiden normittamista käyttämällä suomenkielisiä sanoja ja lausetta. | fi |
dc.description.abstract | The Miller Function and Participation Scales 2006 (M-FUN) is a relatively new assessment tool for occupational therapists to find out how child`s motor competency affects his or her ability to engage in daily activities and participate socially. The Sensory Integration Therapy Association of Finland has started organizing M-FUN training for Finnish occupational therapists; therefore the Finnish test norms are needed promptly.
In this study the focus is in the visual motor test items because they seem to be the most cultural dependent. To manage these items children has to write English words and sentence. And usage of the American norms in Finland seems to be quite questionable.
The purpose of this study was to clarify the difference in learning to read and write between Finnish and English speaking children and examine whether M-FUN visual motor items and the American norms can be used reliably to assessing Finnish children aged 7.0 to 7.11 years. The sample of this study consisted of 33 normally developed children living in Southwest Finland. The sample was assessed with M-Fun visual motor tests and the data was analyzed using statistical methods.
The results of this study indicate that there was no statistically significant difference between Finnish and American children´s visual motor scores. On account of that M-Fun visual motor items can be used to assess Finnish children aged 7.0 to 7.11 years using the American norms. Giving Finnish children 5 extra seconds to write the English words they managed even better although no Finnish child could write the original sentence in time.
Conclusion: Therapists are able to use M-Fun visual motor items with American norms assessing Finnish 7.0-7.11 year’s old children. Nevertheless more study is needed to find out how Finnish children manage if the words are in their native language. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | "Hauskoista viivoista hassuihin sanoihin" : Miller Function and Participation Scales(M-Fun)-testin visuomotorisen osion soveltuvuus suomalaisten lasten arviointiin | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/485 | |
dc.organization | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | toimintaterapia | |
dc.subject.ysa | lapset | |
dc.subject.ysa | motoriikka | |
dc.subject.ysa | kirjoitustaito | |
dc.subject.ysa | lukutaito | |
dc.subject.ysa | toiminnalliset menetelmät | |
dc.subject.ysa | Miller Function and Participation Scales –testi | |
dc.contributor.organization | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Miller Function & Participation Scales | |
dc.subject.keyword | M-FUN | |
dc.subject.keyword | lasten toimintaterapia | |
dc.subject.keyword | visuomotoriikka | |
dc.subject.keyword | toiminnallinen arviointimenetelmä | |
dc.subject.keyword | lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Toimintaterapia|sv=Ergoterapi|en=Occupational Therapy| | |
dc.subject.discipline | Toimintaterapian koulutusohjelma | |