Humor i reklamens tjänst : Två branschkunnigas åsikter om humor i reklam
Back, Susanna (2013)
Back, Susanna
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä tarkoittaa huumorin käyttö mainonnassa. Huumori koetaan eri tavalla riippuen siitä, missä maassa asuu, joten onko mahdollista saada kattava käsitys siitä, mitä huumori on mainonnassa? Huumori on jotakin mikä saa meidät hyvälle tuulelle ja saa meidät nauramaan, mutta saako mainonta enemmän näkyvyyttä humoristisien elementtien avulla?
Tutkimuksessa käytetään laadullista menetelmää haastattelemalla kahta mainosalalla toimivaa ihmistä, jotta saadaan käsitys huumorin merkityksestä ja vaikutuksesta mainontaan. Teoriaosa sisältää pääasiassa ruotsalaisia lähteitä mutta niitä voi verrata Suomeen. Työssä keskitytään TV- ja lehtimainontaan mutta mainitaan myös Internet ja sosiaalinen media mainonnan kanavina.
Käyttämällä kirjallisuutta ja Internet-lähteitä saadaan vastauksia tutkimuskysymyksiin ja saavutetaan työn tarkoitus. Lopuksi voidaan todeta, että mainonta saa enemmän näkyvyyttä humoristisien yksityiskohtien avulla.
Tutkimuksessa käytetään laadullista menetelmää haastattelemalla kahta mainosalalla toimivaa ihmistä, jotta saadaan käsitys huumorin merkityksestä ja vaikutuksesta mainontaan. Teoriaosa sisältää pääasiassa ruotsalaisia lähteitä mutta niitä voi verrata Suomeen. Työssä keskitytään TV- ja lehtimainontaan mutta mainitaan myös Internet ja sosiaalinen media mainonnan kanavina.
Käyttämällä kirjallisuutta ja Internet-lähteitä saadaan vastauksia tutkimuskysymyksiin ja saavutetaan työn tarkoitus. Lopuksi voidaan todeta, että mainonta saa enemmän näkyvyyttä humoristisien yksityiskohtien avulla.