Yrityksen graafisen ilmeen suunnittelu : case: Finnish Food Mafia Oy
Mäkirinta, Heidi (2013)
Mäkirinta, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056320
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella Finnish Food Mafia Oy -yritykselle graafinen ilme. Työn tavoite oli, että ilmeen tulee olla rennon huumorimielinen, mutta myös asiantunteva, että asiakkaat näkevät yrityksen ammattitaitoisena ja laadukkaana. Graafisen ilmeen käytön opastamiseksi tehtiin työn produktiivisena osana graafinen ohjeisto. Ohjeistoon koottiin yritystunnus, värimaailma, typografia ja sovellukset.
Tutkimusosa tehtiin kartoittamalla teemahaastattelun avulla yrityksen työntekijöiden ja yrityksen nykyisten asiakkaiden mielikuvia yrityksen nykyisestä ilmeestä ja toiveita uudesta graafisesta ilmeestä. Tutkimustuloksia hyödynnettiin uuden graafisen ilmeen suunnittelussa. Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin design managementtia.
Tutkimuskysymykseen, kuinka yhteensovittaa yritysilmeessä rento huumorimielisyys, mutta myös ammattitaitoinen ja laadukas graafinen ilme, saatiin työssä vastaus suunnitteluvaiheessa teemahaastattelujen vastauksien avulla. Päädyttiin ratkaisuun, jossa yrityksen liiketunnuksen pääkäytössä on logo, joka on tuo esille yrityksen ammattitaitoa ja laadukkuutta. Kun taas liiketunnuksen merkki tuo esille yrityksen haluamaa rentoa ja huumorimielisistä mielikuvaa. Merkkiä käytetään pääasiassa vain yrityksen sovelluksissa.
Tutkimusosa tehtiin kartoittamalla teemahaastattelun avulla yrityksen työntekijöiden ja yrityksen nykyisten asiakkaiden mielikuvia yrityksen nykyisestä ilmeestä ja toiveita uudesta graafisesta ilmeestä. Tutkimustuloksia hyödynnettiin uuden graafisen ilmeen suunnittelussa. Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin design managementtia.
Tutkimuskysymykseen, kuinka yhteensovittaa yritysilmeessä rento huumorimielisyys, mutta myös ammattitaitoinen ja laadukas graafinen ilme, saatiin työssä vastaus suunnitteluvaiheessa teemahaastattelujen vastauksien avulla. Päädyttiin ratkaisuun, jossa yrityksen liiketunnuksen pääkäytössä on logo, joka on tuo esille yrityksen ammattitaitoa ja laadukkuutta. Kun taas liiketunnuksen merkki tuo esille yrityksen haluamaa rentoa ja huumorimielisistä mielikuvaa. Merkkiä käytetään pääasiassa vain yrityksen sovelluksissa.