Distance Teaching in the Field of Technology and Software
Arvonen, Tero (2013)
Arvonen, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066755
Tiivistelmä
Verkko-oppimisen ja siihen liittyvät aihepiirit on nähty kasvavan kouluissa ja teollisuudessa. Oppilaat voivat osallistua kursseille omista lähtökohdistaan ja haluamistaan paikoista kuten työpaikkaa tai kotia. Kustannukselliset vaikutukset ovat suuret ja ajan käyttö on tehokasta. Matkustaminen on vähentynyt. Verkko-oppimisen onnistumisen avaimet ovat asiantuntijuus ja opetusmenetelmien tunteminen.
Tässä kehityshankkeessa suunniteltiin opetusmallia, joka toimisi laadukkaan ohjelmisto- ja teknologiakouluttamisen yrityksissä. Koulutusprosessiin kuuluu materiaalin tuottaminen, opetusmenetelmien ja välineiden suunnittelu, kurssin toteutuspolun sekä harjoitusten suunnittelun. Projektissa seurattiin alkuperäistä kurssiputkea ja kerättiin havaintoja ja palautetta. Opettajien ja oppilaiden palautteen johdosta kurssiputki suunniteltiin uudella tavalla.
Kurssin suunnittelua tehtiin soveltaen autenttista ja sosiaalista oppimista. Oppimiselle verkossa nähtiin haasteita ja oppijoilla oli hyvin erilaisia näkemyksiä ja toiveita materiaalista, harjoituksista ja opettajan havainnoinnista. Projektin lopputulos oli lupaava. Tehtyjen muutosten jälkeen oppimistulokset paranivat lopputestejä verrattaessa.
Tässä kehityshankkeessa suunniteltiin opetusmallia, joka toimisi laadukkaan ohjelmisto- ja teknologiakouluttamisen yrityksissä. Koulutusprosessiin kuuluu materiaalin tuottaminen, opetusmenetelmien ja välineiden suunnittelu, kurssin toteutuspolun sekä harjoitusten suunnittelun. Projektissa seurattiin alkuperäistä kurssiputkea ja kerättiin havaintoja ja palautetta. Opettajien ja oppilaiden palautteen johdosta kurssiputki suunniteltiin uudella tavalla.
Kurssin suunnittelua tehtiin soveltaen autenttista ja sosiaalista oppimista. Oppimiselle verkossa nähtiin haasteita ja oppijoilla oli hyvin erilaisia näkemyksiä ja toiveita materiaalista, harjoituksista ja opettajan havainnoinnista. Projektin lopputulos oli lupaava. Tehtyjen muutosten jälkeen oppimistulokset paranivat lopputestejä verrattaessa.