Tupakkatuotteiden esilläpitokieltolain vaikutus hypermarketin asiakkaisiin : kyselyn suunnitteleminen ja tekeminen
Somela, Sami (2013)
Somela, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hypermarketien asiakkaat ovat ottaneet vastaan tupakkatuotteiden esilläpitokieltolain. Esilläpitokielto astui voimaan 1.1.2012, jolloin tupakkatuotteet eivät enää saaneet olla asiakkaan nähtävissä. Nykyään asiakas joutuu tiedustelemaan haluamaansa tupakkatuotteen numeroa kassahenkilöltä, joka kertoo tämän asiakkaalle. Numeron saatuaan asiakas painaa kyseistä numeroa automaatista. Esilläpitokiellon aikana hypermarketien tupakkatuotteiden myynti on lähtenyt laskuun. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja tutkia, miten ostotapahtumaa voisi tehdä mielekkäämmäksi asiakkaille.
Ensimmäiseksi tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten tehdään laadukas kvantitatiivinen tutkimus, mitä on hyvä tietää ennen tutkimuksen aloittamista ja miten vältetään tutkimuksissa turhien virheiden teko. Lisäksi perehdyttiin varsinkin henkilökohtaisen haastattelututkimuksen tekemiseen, koska se valittiin myös tämän tutkimuksen tiedonkeruumenetelmäksi.
Kyselyn tulosten perusteella tehtiin päätelmiä ja muutamia parannusehdotuksia. Tervetulleena muutoksena pidettiin sitä, että osa automaateista korvattaisiin niin, että kassahenkilö ojentaa tuotteen. Mahdollista olisi myös laittaa tupakkahyllystö kassoille, joilta ei tähän mennessä ole voinut ostaa tupakkatuotteita. Lisäksi automaatit voisi ohjelmoida niin, että kun tupakkatuote on loppunut, sen tuotenumero palaisi keltaisena jo ennen asiakkaan painallusta. Näin asiakas tietäisi ajoissa mennä etsimään tuotettaan toiselta kassalta tai tiedustella toisen tuotteen numeroa myyjältä. Tupakkatuotteiden luettelo olisi myös hyvä idea.
Työ sisältää salassapidettävän osion.
Ensimmäiseksi tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten tehdään laadukas kvantitatiivinen tutkimus, mitä on hyvä tietää ennen tutkimuksen aloittamista ja miten vältetään tutkimuksissa turhien virheiden teko. Lisäksi perehdyttiin varsinkin henkilökohtaisen haastattelututkimuksen tekemiseen, koska se valittiin myös tämän tutkimuksen tiedonkeruumenetelmäksi.
Kyselyn tulosten perusteella tehtiin päätelmiä ja muutamia parannusehdotuksia. Tervetulleena muutoksena pidettiin sitä, että osa automaateista korvattaisiin niin, että kassahenkilö ojentaa tuotteen. Mahdollista olisi myös laittaa tupakkahyllystö kassoille, joilta ei tähän mennessä ole voinut ostaa tupakkatuotteita. Lisäksi automaatit voisi ohjelmoida niin, että kun tupakkatuote on loppunut, sen tuotenumero palaisi keltaisena jo ennen asiakkaan painallusta. Näin asiakas tietäisi ajoissa mennä etsimään tuotettaan toiselta kassalta tai tiedustella toisen tuotteen numeroa myyjältä. Tupakkatuotteiden luettelo olisi myös hyvä idea.
Työ sisältää salassapidettävän osion.