"Yhdessä kohti jotain hyvää" : Dialogiset vuorovaikutustaidot opettajan pedagogisena lähtökohtana
Lahtinen, Nina (2013)
Lahtinen, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076869
Tiivistelmä
Substanssiosaamisen lisäksi opettajalta vaaditaan yhä enemmän vuorovaikutus- ja itsetuntemustaitoja. Tässä selvityksessä tarkastellaan omaa opettajuutta vuorovaikutuksen näkökulmasta. Selvityksessä haluttiin selvittää opettajan ihmiskäsitystä, oppimiskäsitystä sekä dialogipedagogista teoreettista suuntausta tutkimalla, millaisia dialogisia elementtejä oma opetustyö sisältää vuorovaikutuksen tasolla. Haluttiin myös kuvata niitä psyykkisiä prosesseja, joita dialogisuus edellyttää ja synnyttää. Hankkeessa syntyi kuvausta sekä opettajan omasta sisäisestä dialogisuuden prosessista, että dialogisen opettamisen prosesseista.
Selvityksessä tärkeänä nousi esiin opettajan oman autenttisuuden yhteys opettajan dialogitaitoihin. Samalla selventyi dialogisuuden näkyviä ominaispiirteitä ja sovelluksia opettajalle. Dialogisuus on laaja vuorovaikutuksellinen viitekehys, joka on hyvä pohja vastata opettajuuden haasteisiin yhä moniarvoisemmassa yhteiskunnassa, jossa myös oppilailla on yhä enemmän haasteita elämässään.
Selvityksessä tärkeänä nousi esiin opettajan oman autenttisuuden yhteys opettajan dialogitaitoihin. Samalla selventyi dialogisuuden näkyviä ominaispiirteitä ja sovelluksia opettajalle. Dialogisuus on laaja vuorovaikutuksellinen viitekehys, joka on hyvä pohja vastata opettajuuden haasteisiin yhä moniarvoisemmassa yhteiskunnassa, jossa myös oppilailla on yhä enemmän haasteita elämässään.