Sedu Aikuiskoulutuksen imago
Risku, Eija; Ylikantola, Leila (2013)
Risku, Eija
Ylikantola, Leila
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076962
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia mielikuvia yritysasiakkailla, julkisella sektorilla ja potentiaalisilla asiakkailla sekä henkilökunnalla on Sedu Aikuiskoulutuksesta. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä yrityksen imagoon ja sen merkitykseen, syntymiseen ja kehittämiseen teoreettisella tasolla. Toisena tavoitteena oli tehdä mielikuvatutkimus Sedu Aikuiskoulutuksen sekä merkittäville olemassa oleville asiakkaille että potentiaalisille asiakkaille. Kolmantena tavoitteena oli mielikuvatutkimuksen tekeminen henkilökunnalle. Neljäntenä tavoitteena oli saada organisaation myyntitiimille lisätietoa, minkälaisesta yhteistyöstä asiakkaat olisivat kiinnostuneita ja minkälaiset koulutukset olisivat tällä hetkellä yritysmaailmassa ajankohtaisia.
Oppilaitoksessa on tapahtunut useita organisaatiomuutoksia lyhyen ajan sisällä, joten oli tärkeää tutkia millainen on Sedu Aikuiskoulutuksen imago ja minkälaiset mielikuvat yrityksillä ja julkisella sektorilla on sen tuottamista koulutuksista/palveluista. Tunnettu ja laadukas imago takaisivat sen, että asiakkaat haluavat tehdä yhteistyötä organisaation kanssa. Sisäinen imago on perusta ulkoiselle imagolle, joten olisi tärkeää, että sisäinen ja ulkoinen imago vastaisivat toisiaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Sedu Aikuiskoulutus oli tunnetuin aikuiskouluttaja maakunnassa. Sedu Aikuiskoulutuksen koulutuksia ja palveluja käyttäneiden mielestä yhteistyö oli sujunut odotusten mukaisesti tai jopa ylittänyt odotukset. Yritysten ja julkisen sektorin vastaajista enemmistö aikoi käyttää jatkossakin Sedu Aikuiskoulutuksen palveluita. Henkilökunta korosti oman organisaation monipuolisuutta ja ammattitaitoisuutta. Sisäinen ja ulkoinen imago eivät täysin vastanneet toisiaan. Ulkoiset sidosryhmät arvioivat imagon hiukan paremmaksi kuin henkilökunta. Strategisessa suunnittelussa kannattaisi jatkossa paremmin huomioida tavoiteimagoon liittyvät seikat. Kannattaisiko Sedu Aikuiskoulutuksen jopa laatia oma imago- ja brändistrategia?
Oppilaitoksessa on tapahtunut useita organisaatiomuutoksia lyhyen ajan sisällä, joten oli tärkeää tutkia millainen on Sedu Aikuiskoulutuksen imago ja minkälaiset mielikuvat yrityksillä ja julkisella sektorilla on sen tuottamista koulutuksista/palveluista. Tunnettu ja laadukas imago takaisivat sen, että asiakkaat haluavat tehdä yhteistyötä organisaation kanssa. Sisäinen imago on perusta ulkoiselle imagolle, joten olisi tärkeää, että sisäinen ja ulkoinen imago vastaisivat toisiaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Sedu Aikuiskoulutus oli tunnetuin aikuiskouluttaja maakunnassa. Sedu Aikuiskoulutuksen koulutuksia ja palveluja käyttäneiden mielestä yhteistyö oli sujunut odotusten mukaisesti tai jopa ylittänyt odotukset. Yritysten ja julkisen sektorin vastaajista enemmistö aikoi käyttää jatkossakin Sedu Aikuiskoulutuksen palveluita. Henkilökunta korosti oman organisaation monipuolisuutta ja ammattitaitoisuutta. Sisäinen ja ulkoinen imago eivät täysin vastanneet toisiaan. Ulkoiset sidosryhmät arvioivat imagon hiukan paremmaksi kuin henkilökunta. Strategisessa suunnittelussa kannattaisi jatkossa paremmin huomioida tavoiteimagoon liittyvät seikat. Kannattaisiko Sedu Aikuiskoulutuksen jopa laatia oma imago- ja brändistrategia?