Yhteishankintakoulutusten prosessimallinnus laadunhallinnan apuvälineenä
Leponiemi-Sandvik, Johanna (2013)
Leponiemi-Sandvik, Johanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305077080
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli yhteishankintakoulutuksia osana toimeksiantajaorganisaation laadunhallinta- ja prosessityötä ja sen tavoitteena oli laatia rekrytointikoulutuksesta keskeisimpänä yhteishankinnan koulutusmuotona prosessikaavio ja prosessikuvaus laatukäsikirjaa varten.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat laatu ja prosessit. Laadunhallinnan puitteissa tarkasteltiin laadun käsitettä, eri näkökantoja laatuun, laatukustannuksia ja laatujohtamista. Lisäksi käsiteltiin palvelutuotannon laadunhallinnan erityispiirteitä ja niiden vaikutusta laatutyöhön. Teoreettisena viitekehyksenä käsiteltiin myös prosesseja, niiden tunnistamista ja rajaamista ja tämän opinnäytetyön kannalta keskeisiä prosessien mallinnustapoja.
Toimeksiantaja työssä oli valtakunnallisesti toimiva monialainen aikuiskoulutuskeskus. Sen toimintaa ohjaa paitsi lainsäädäntö, myös alan laadunhallintasuositukset ja normit, joten työssä tarkastellaan myös ammatillisen ja aikuiskoulutuksen laadunhallinnan menetelmiä ja työkaluja. Yhteishankintakoulutukset ovat työvoimahallinnon ja työnantajan yhteistyössä rahoittama tuoteperhe, johon kuuluvat rekrytointikoulutus, täsmäkoulutus ja muutoskoulutus. Yhteishankintakoulutuksista varsinkin rekrytointi- ja täsmäkoulutukset ovat toimeksiantajalle keskeinen toimintamuoto, joten tässä työssä tarkasteltiin koulutusten eri osapuolia ja toimijoita sekä heidän roolejaan niiden toteuttamisessa.
Kirjoittaja työskentelee toimeksiantajan palveluksessa yhteishankintakoulutusten parissa, joten työ toteutettiin osittain kirjoittajan omia työtapoja tarkkailemalla esi-merkkikoulutuksia hyväksikäyttäen. Koulutuskäytänteitä koskevaa tietoa kerättiin myös toimeksiantajaorganisaation laatupäällikön ja kirjoittajan kollegoiden kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta.
Työn lopputuloksena laadittiin rektytointikoulutusta koskeva prosessikaavio ja prosessikuvaus.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat laatu ja prosessit. Laadunhallinnan puitteissa tarkasteltiin laadun käsitettä, eri näkökantoja laatuun, laatukustannuksia ja laatujohtamista. Lisäksi käsiteltiin palvelutuotannon laadunhallinnan erityispiirteitä ja niiden vaikutusta laatutyöhön. Teoreettisena viitekehyksenä käsiteltiin myös prosesseja, niiden tunnistamista ja rajaamista ja tämän opinnäytetyön kannalta keskeisiä prosessien mallinnustapoja.
Toimeksiantaja työssä oli valtakunnallisesti toimiva monialainen aikuiskoulutuskeskus. Sen toimintaa ohjaa paitsi lainsäädäntö, myös alan laadunhallintasuositukset ja normit, joten työssä tarkastellaan myös ammatillisen ja aikuiskoulutuksen laadunhallinnan menetelmiä ja työkaluja. Yhteishankintakoulutukset ovat työvoimahallinnon ja työnantajan yhteistyössä rahoittama tuoteperhe, johon kuuluvat rekrytointikoulutus, täsmäkoulutus ja muutoskoulutus. Yhteishankintakoulutuksista varsinkin rekrytointi- ja täsmäkoulutukset ovat toimeksiantajalle keskeinen toimintamuoto, joten tässä työssä tarkasteltiin koulutusten eri osapuolia ja toimijoita sekä heidän roolejaan niiden toteuttamisessa.
Kirjoittaja työskentelee toimeksiantajan palveluksessa yhteishankintakoulutusten parissa, joten työ toteutettiin osittain kirjoittajan omia työtapoja tarkkailemalla esi-merkkikoulutuksia hyväksikäyttäen. Koulutuskäytänteitä koskevaa tietoa kerättiin myös toimeksiantajaorganisaation laatupäällikön ja kirjoittajan kollegoiden kanssa käytyjen keskusteluiden pohjalta.
Työn lopputuloksena laadittiin rektytointikoulutusta koskeva prosessikaavio ja prosessikuvaus.