dc.contributor.author | Kanervio, Aija | |
dc.date.accessioned | 2013-05-08T07:22:08Z | |
dc.date.available | 2013-05-08T07:22:08Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201305077062 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/57499 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyössäni perehdyin flow-kokemukseen viulunsoiton harjoittelussa. Tarkoitukseni oli tutkia, voinko oppia löytämään flow-kokemuksen omassa harjoittelussani ja millä keinoilla mahdollisesti saavutan flow-tilan soittaessani.
Tutkin aihetta perehtymällä kirjallisuuden ja Sibelius-Akatemian harjoittelusivuston avulla siihen, kuinka soitonharjoittelua yleensä ohjeistetaan. Perehdyin flow-kokemukseen muun muassa määritelmän luojan Csikszentmihalyn kirjallisuuden avulla ja käymällä flow-harjoitteluun perehtyneen opettajan soittotunnilla. Kirjoitin myös harjoittelupäiväkirjaa mielestäni erityisen onnistuneilta harjoittelupäiviltä. Harjoittelusta ja flow’sta kerätyn tiedon avulla pohdin omaa harjoitteluani ja mahdollisia syitä siihen, etten saavuta flow-tilaa, sekä syitä niille kerroille, jolloin harjoittelu tuntui toimivan.
Tutkimuksessani huomasin, että pääsin flow-tilaan tai ainakin onnistuneempiin harjoitteluhetkiin päivinä, jolloin olin levänneempi kuin yleensä. Tulin tulokseen, että minun tulisi huomioida harjoittelussani myös riittävä lepääminen. | fi |
dc.description.abstract | In my thesis I get acquainted with the flow experience in practicing violin. My purpose is to study if I can learn to find a flow experience in my own practicing and what are possible ways for me to reach flow experience when I am playing.
I study this subject to find out what are the common instructions for practicing in literature. I also read Sibelius Academy’s web page that give instructions for instrument practicing in general. I got to know about flow experience by reading Csikszentmihalyi's literature and taking a lesson from a teacher who is familiar with practicing in flow. Csikszentmihalyi is a scientist that has first introduced the definition of flow experience. I also wrote a practicing diary from practicing days when I felt best about practicing. Using knowledge I got from the practicing and flow experience I reflected upon my own practicing and possible reasons why I do not reach the flow experience or reasons for the times when my practicing seemed to work well.
In my research I noticed that I got into the flow experience or at least better practicing moments when I felt more rested than usual. I came to the conclusion that I should pay attention to adequate resting in my practicing. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Viulistin polku kohti flow-harjoittelua | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/314 | |
dc.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | flow-tila | |
dc.subject.ysa | Csikszentmihaly | |
dc.subject.ysa | harjoittelu | |
dc.subject.ysa | päiväkirjat | |
dc.contributor.organization | Lahden ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | harjoittelu | |
dc.subject.keyword | soittaminen | |
dc.subject.keyword | viulunsoitto | |
dc.subject.keyword | flow | |
dc.subject.keyword | flow-kokemus | |
dc.subject.keyword | virtauskokemus | |
dc.subject.keyword | optimaalinen kokemus | |
dc.subject.keyword | lepo | |
dc.subject.specialization | Musiikinopettajan suuntautumisvaihtoehto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Musiikin koulutusohjelma | |