Näytä suppeat kuvailutiedot

Viulistin polku kohti flow-harjoittelua

Kanervio, Aija (2013)

dc.contributor.authorKanervio, Aija
dc.date.accessioned2013-05-08T07:22:08Z
dc.date.available2013-05-08T07:22:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201305077062
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/57499
dc.description.abstractOpinnäytetyössäni perehdyin flow-kokemukseen viulunsoiton harjoittelussa. Tarkoitukseni oli tutkia, voinko oppia löytämään flow-kokemuksen omassa harjoittelussani ja millä keinoilla mahdollisesti saavutan flow-tilan soittaessani. Tutkin aihetta perehtymällä kirjallisuuden ja Sibelius-Akatemian harjoittelusivuston avulla siihen, kuinka soitonharjoittelua yleensä ohjeistetaan. Perehdyin flow-kokemukseen muun muassa määritelmän luojan Csikszentmihalyn kirjallisuuden avulla ja käymällä flow-harjoitteluun perehtyneen opettajan soittotunnilla. Kirjoitin myös harjoittelupäiväkirjaa mielestäni erityisen onnistuneilta harjoittelupäiviltä. Harjoittelusta ja flow’sta kerätyn tiedon avulla pohdin omaa harjoitteluani ja mahdollisia syitä siihen, etten saavuta flow-tilaa, sekä syitä niille kerroille, jolloin harjoittelu tuntui toimivan. Tutkimuksessani huomasin, että pääsin flow-tilaan tai ainakin onnistuneempiin harjoitteluhetkiin päivinä, jolloin olin levänneempi kuin yleensä. Tulin tulokseen, että minun tulisi huomioida harjoittelussani myös riittävä lepääminen.fi
dc.description.abstractIn my thesis I get acquainted with the flow experience in practicing violin. My purpose is to study if I can learn to find a flow experience in my own practicing and what are possible ways for me to reach flow experience when I am playing. I study this subject to find out what are the common instructions for practicing in literature. I also read Sibelius Academy’s web page that give instructions for instrument practicing in general. I got to know about flow experience by reading Csikszentmihalyi's literature and taking a lesson from a teacher who is familiar with practicing in flow. Csikszentmihalyi is a scientist that has first introduced the definition of flow experience. I also wrote a practicing diary from practicing days when I felt best about practicing. Using knowledge I got from the practicing and flow experience I reflected upon my own practicing and possible reasons why I do not reach the flow experience or reasons for the times when my practicing seemed to work well. In my research I noticed that I got into the flow experience or at least better practicing moments when I felt more rested than usual. I came to the conclusion that I should pay attention to adequate resting in my practicing.en
dc.language.isofin
dc.publisherLahden ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleViulistin polku kohti flow-harjoitteluafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/314
dc.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaflow-tila
dc.subject.ysaCsikszentmihaly
dc.subject.ysaharjoittelu
dc.subject.ysapäiväkirjat
dc.contributor.organizationLahden ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordharjoittelu
dc.subject.keywordsoittaminen
dc.subject.keywordviulunsoitto
dc.subject.keywordflow
dc.subject.keywordflow-kokemus
dc.subject.keywordvirtauskokemus
dc.subject.keywordoptimaalinen kokemus
dc.subject.keywordlepo
dc.subject.specializationMusiikinopettajan suuntautumisvaihtoehto
dc.subject.degreeprogramfi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music|
dc.subject.disciplineMusiikin koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot