Porin Hyvän Mielen Talon asiakkaiden käyttämät palvelut ja toiveita palveluiden kehittämisestä
Virtanen, Heidi (2013)
Virtanen, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porin Hyvän Mielen Talolla päivittäin asioivien mielenterveyskuntoutujien kokemuksia tarjolla olevista palveluista ja siitä, mitä palveluja asiakkaat haluaisivat jo olemassa olevien palvelujen lisäksi olevan tarjolla.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Aineistonkeruu tehtiin kyselylomakkeiden avulla syksyllä 2012 Hyvän Mielen Talolla kahtena päivänä. Kyselylomakkeita oli asetettu esille 40 kappaletta ja 30 niistä palautui. Vastausprosentti oli siis 75 %. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymykset analysoitiin tilastollisesti ja niistä tehtiin havainnollistamiseksi taulukot. Opinnäytetyössä on myös lainauksia suoraan vastaajilta.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suurin osa Hyvän Mielen Talon asiakkaista oli tyytyväisiä tarjolla oleviin palveluihin ja niitä oli heidän mielestään riittävästi tarjolla. Kehitysehdotuksina tuotiin esille erilaisten ryhmien lisääminen ja tiedonkulun toivottiin toimivan paremmin. Asiakkaat olivat myös tuoneet esille, että Hyvän Mielen Talossa on mukava käydä, siellä on mukava tehdä yhdessä ja käynnistä saa mukaan hyvän mielen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Aineistonkeruu tehtiin kyselylomakkeiden avulla syksyllä 2012 Hyvän Mielen Talolla kahtena päivänä. Kyselylomakkeita oli asetettu esille 40 kappaletta ja 30 niistä palautui. Vastausprosentti oli siis 75 %. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Monivalintakysymykset analysoitiin tilastollisesti ja niistä tehtiin havainnollistamiseksi taulukot. Opinnäytetyössä on myös lainauksia suoraan vastaajilta.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suurin osa Hyvän Mielen Talon asiakkaista oli tyytyväisiä tarjolla oleviin palveluihin ja niitä oli heidän mielestään riittävästi tarjolla. Kehitysehdotuksina tuotiin esille erilaisten ryhmien lisääminen ja tiedonkulun toivottiin toimivan paremmin. Asiakkaat olivat myös tuoneet esille, että Hyvän Mielen Talossa on mukava käydä, siellä on mukava tehdä yhdessä ja käynnistä saa mukaan hyvän mielen.